Reijitetty raha, kuntoluokka?

Keskustelua markka-ajan maksuvälineistä 1860-2002.

Valvoja: Moderaattorit

kake600

Reijitetty raha, kuntoluokka?

Viesti Kirjoittaja kake600 »

Terve

Miten vaikuttaa kolikoiden kuntoluokitukseen, jos rahaan on isketty reikä? Tällaisia olen nähnyt, niitä on ilmeisesti käytetty koruina.
Coin

Re: Reijitetty raha, kuntoluokka?

Viesti Kirjoittaja Coin »

kake600 kirjoitti:Terve

Miten vaikuttaa kolikoiden kuntoluokitukseen, jos rahaan on isketty reikä? Tällaisia olen nähnyt, niitä on ilmeisesti käytetty koruina.
Laskeehan se sitä tuntuvasti. Lähinnä ostajasta kiinni, itselleni ainakin on reikäiset kolikot roskistavaraa, olen hylännyt sellaisiakin joka minulta olisi puuttunut, mutta en näe sille arvoa. Ei sovellu ainakaan minulle edes aukon täyttäjäksi siis, tämä tosin on vain henk. koht. mielipiteeni.
Raha maailmaa pyörittää... Ja minä rahaa...
JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO »

Mielestäni tämä riippuu hieman rahasta. Jos kyseessä on esimerkiksi viikinkiaikainen hopearaha, jota on käytetty aikoinaan koruna, niin reikä ei minusta vähennä arvoa, koska reikä kertoo tuon ajan ihmisten suhteesta rahaan. Toisaalta ne, jotka ovat kiinnostuneet ainoastaan rahojen keräämisestä ja jolle rahat ovat vain pelkkiä kolikoita, niin varmaan karttavat näitäkin.

Toki jos vastaan tulee markan tai euron kolikokko, niin sitten raha on nähdäkseni arvoton, koska reikä ei tuo näihin rahoihin mitään kulttuurihistoriallista lisäarvoa, vaan reikä käytännössä pilaa täysin koko rahan. Toki jos kyseessä on kulta- tai hopearaha, niin onhan näillä tietenkin aina romumetallin arvo.
kake600

Ok... no ammutaan nyt itseä jalkaan mutta mites tällainen päällelyöty 10p 1866?

http://www.ebay.com/itm/FINLAND-10-Penn ... 3f285030c0
JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO »

kake600 kirjoitti:Ok... no ammutaan nyt itseä jalkaan mutta mites tällainen päällelyöty 10p 1866?

http://www.ebay.com/itm/FINLAND-10-Penn ... 3f285030c0
Nätti rahahan tuo on reiästä huolimatta. Sanoisin, että jos tuo sinua itseäsi viehättää, niin se kannattaa ostaa. Eihän se kallis ole.
Toisaalta jos haluat varman päälle pelata, niin sijoitus- tai jälleenmyynti mielessä ei kannata varmaan tätä ostosta tehdä.
kake600

Jäi ostamatta. Olen pitkän aikaa kerännyt noita 1864-1917 kolikoita, vieno tavoite (tavoitteita pitää olla) on kerätä ne kaikki :)

Mieli teki ostaa, mutta tarvii koittaa pysytellä näissä ehjissä.

Kiitos vastauksista !
Vastaa Viestiin