Seteleitten säilytys??

Tietoa rahojen säilytys- sekä puhdistusmahdollisuuksista. Huomioi, että rahan puhdistus voi vahingoittaa rahaa ja näin myös alentaa sen arvoa!

Valvoja: Moderaattorit

mts69

Seteleitten säilytys??

Viesti Kirjoittaja mts69 » 18 Touko 2006 11:29

Kysyisimpä parasta tapaa säilyttää seteleitä? Olen aloitteleva harrastaja ja nytten kerätyt setelit eteisen seinällä lasisissa valokuvakehyksissä eli pohjana paperi joka oli pakkauksessa (valkoinen) ja näkyvällä puolella tietenkin lasi.Sen tiedän että muovissa ei missään tapauksessa eikä auringon valossa!!
Haluaisin kuitenkin pitää setelit tällei näkyvillä mielummin kuin kansioissa kaapissa.
Olisiko hyvä laittaa taustapaperiksi jotain vastaavaa paperia kuin valokuva-albumeissa tai postimerkkikansioissa??
kiitoksia vastaajille jo etukäteen ja aurinkoista kesää alan harrastajille :P

marienberg

Viesti Kirjoittaja marienberg » 18 Touko 2006 12:07

Nykyisin ei taida löytyäkään sellaista paperia, minkä valmistuksessa ei olisi käytetty kemikaaleja. Erilaiset kemikaalit taas reagoivat eri tavoin mm. musteen tai eri paperilaatujen kanssa.

Jos setelisi ovat suorassa kosketuksessa taustapaperin kanssa, on varminta hankkia oikeanlaiset paperit alan liikkeestä. Myös jokin vanha valkaisematon ja ilman väriaineita oleva paperi saattaa sopia tarkoitukseen. 100% varmasti en luottaisi yhteenkään paperiin. :?

Varmin ratkaisu olisi mielestäni pistää setelit lasilevyjen väliin, jolloin niihin ei pääse käsiksi ulkopuolelta sen enempää kemikaalit kuin kirjatoukatkaan. Ja haalistumisen estämiseksi ylemmäksi lasiksi kannattaa valita valolta suojaava erikoislasi.

JM

world money

Viesti Kirjoittaja world money » 21 Marras 2006 14:41

Itse pidän rahojani kansiossa jossa ne ovat tähänkin mennessä hyvin säilyneet. Tietty jos rahasi ovat monien satojen tai tuhansien arvoisia harvinaisuuksia on järkevää hankkia niille vaikkapa oma yksityinen lasisuoja.

numis62
Viesti:

Re: Seteleitten säilytys??

Viesti Kirjoittaja numis62 » 21 Marras 2006 23:11

mts69 kirjoitti:Kysyisimpä parasta tapaa säilyttää seteleitä? Olen aloitteleva harrastaja ja nytten kerätyt setelit eteisen seinällä lasisissa valokuvakehyksissä eli pohjana paperi joka oli pakkauksessa (valkoinen) ja näkyvällä puolella tietenkin lasi.Sen tiedän että muovissa ei missään tapauksessa eikä auringon valossa!!
Haluaisin kuitenkin pitää setelit tällei näkyvillä mielummin kuin kansioissa kaapissa.
Olisiko hyvä laittaa taustapaperiksi jotain vastaavaa paperia kuin valokuva-albumeissa tai postimerkkikansioissa??

Kyllä setelit olisi kiva pitää näytillä mutta, tuo valo ja myös ilmankosteus on tärkeä asia, että ei esim. säilytä niitä tuuletus ikkunoiden läheisyydessä.
Jopa kosteeseen aikaan tuuletus tekee rahoille vaurioita.
Myös tosiaan, niin kuin tuolla jo vastattinkin että kannattaa katsoa että on arkistokelpoista muovia kansiossa jonka väliin laittaa setelit. :) :)

numis62
Viesti:

Viesti Kirjoittaja numis62 » 16 Elo 2008 00:09

mts69 kirjoitti:Kysyisimpä parasta tapaa säilyttää seteleitä? Olen aloitteleva harrastaja ja nytten kerätyt setelit eteisen seinällä lasisissa valokuvakehyksissä eli pohjana paperi joka oli pakkauksessa (valkoinen) ja näkyvällä puolella tietenkin lasi.Sen tiedän että muovissa ei missään tapauksessa eikä auringon valossa!!

Fiksuna keräilijänä kuitenkin pidät setelisi asianmukaisissa kansiossa, josta sitten esittelet niitä....
Ei sitten sinun setelisi pääse pilaantumaan.
Ainoa neuvoni sinulle.
Taikka sitten hankit ns. huonompi kuntoisia seteleitä jotka pidät tuolla tavalla esillä ;)

mie12345
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mie12345 » 19 Syys 2008 07:44

Tiedättekö mistä sitten saisi noita setelikansioita ym. Olen itse yrittänyt kovasti etsiä, muttei ole löytynyt. Kävisikö valokuvaalbumi?

vileda

Viesti Kirjoittaja vileda » 19 Syys 2008 08:27

Rahaliikkeistä löytää helpoiten, esim. Matin Markka, Raha-Apaja jne. Lisäksi monilta paikallisilta numismaattisilta yhdistyksiltä saa keräilytarvikkeita. Ei kun kyselemään.

Käytännössähän sillä kansiolla ei niin suurta merkitystä ole kuin itse säilytyslehdillä, jotka tulisi olla arkistointikelpoista hieman kovempaa muovia. Ainakin vanhoissa valokuva-albumeissa ne säilytyslehdet olivat juuri niitä pehmeitä, jotka eivät ole rahoille se paras paikka säilyttää.
"Rahaa on kuin roskaa ja roska ei lopu koskaan..."

-> #numismaatikot @ IRCNet <-

Riddle

Viesti Kirjoittaja Riddle » 28 Tammi 2011 19:27

Itse aloitin seteleiden keräilyn muutama kuukausi sitten ja nyt pulmana olisi säilytys. Tähän saakka setelit ovat olleet kirjekuoressa, mutta mielestäni paremmin ne olisivat esillä kansiossa. Leuchtturmin Optima-kansiot ovat tulleet tutuiksi kolikoiden säilytyksessä ja ajattelin, että myös setelit voisi säilyttää sellaisissa. Kansioiden välilehdet ovat muovisia (esim. http://www.matinmarkka.com/epages/Matin ... ducts/1367), joten kysyisinkin kannattaako seteleitä säilyttää kyseisissä välilehdissä?

numis62
Viesti:

Viesti Kirjoittaja numis62 » 28 Tammi 2011 22:39

Riddle kirjoitti:Itse aloitin seteleiden keräilyn muutama kuukausi sitten ja nyt pulmana olisi säilytys. Tähän saakka setelit ovat olleet kirjekuoressa, mutta mielestäni paremmin ne olisivat esillä kansiossa. Leuchtturmin Optima-kansiot ovat tulleet tutuiksi kolikoiden säilytyksessä ja ajattelin, että myös setelit voisi säilyttää sellaisissa. Kansioiden välilehdet ovat muovisia (esim. http://www.matinmarkka.com/epages/Matin ... ducts/1367), joten kysyisinkin kannattaako seteleitä säilyttää kyseisissä välilehdissä?
Tärkein asia on lähinnä, että onko taskut arkistointikelpoista materiaalia.
Tämä vain sen takia että rahat säilyisivät hyvin niissä ettei pilaannu.
Itse käytän Raha-Apajan ja Finntimon taskuja.
Viimeksi muokannut numis62, 29 Tammi 2011 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kysymys

Viesti Kirjoittaja kysymys » 29 Tammi 2011 10:14

Itse käytän juuri noita linkissä olevia taskuja. Matti ainakin vakuutti, että ne ovat arkistointikelpoisia ja niihin uskaltaa laittaa arvokkaampiakin kohteita. Toki muiltakin kauppiailta löytyy käyttökelpoisia vaihtoehtoja.

Wiiksi

Viesti Kirjoittaja Wiiksi » 11 Helmi 2011 10:32

itse olen kokenut massaseteleiden säilytyksen harmillisena, kun itse säilytystaskut saattavat irtomyynnissä maksaa monin verroin seteleitä enemmän (n. 0,90€). Toistaiseksi olen kuitenkin halunnut pitää kokoelman tyylikkäänä ja helppona katsottavana. Kirjakaupan alessa oli postikorteille soveltuva hieno Leuchturmin kansio alle kympin ja siihen olisi mahtunut 50 seteliä. Jätin kuitenkin hankkimatta juuri noiden mahdollisten muoviongelmien takia.

Parhaillaan mietinnässä onkin se, olisiko setelien osalta jotakin yksinkertaista ja edullista "tee se itse"-ratkaisua suhteellisen turvalliseen setelien säilytykseen. Ideoita kehiin jos joku on ratkaissut vastaavia pulmia!
Ei rahaa joka ei olisi katsomisen arvoinen

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 11 Helmi 2011 12:59

Toistan jälleen kerran itseäni, mutta yksikään muovilaatu tässä maailmassa ei ole arkistokelpoinen museo- tai arkistolaitoksen näkökulmasta katsottuna. Muovit eivät yksinkertaisesti täytä pitkäaikaissäilytyksen kriteereitä, koska ne reagoivat suht. helposti lämpötilan muutoksiin ja muun muassa ilmansaasteisiin (saattavat reagoida jopa rahoissa oleviin epäpuhtauksiin). Nämä saattavat kiihdyttää muovin hajoamista paljonkin...

Nekkis

Viesti Kirjoittaja Nekkis » 09 Touko 2012 11:15

Pitkä aika edellisestä kommentista, mutta Jani on oikeassa. Mikäli puhutaan pysyvästä säilytyksestä niin muovi on todellakin poissuljettu vaihtoehto. Materiaali ei saa olla "fossiilista" vaan parasta on kuitu, mielellään neutraali sellainen. Esim. Kovak-niminen yritys valmistaa kestävään säilytykseen tarkoitettuja koteloita/kansioita. Heillä on myös nettikauppa, josta tuotteita voi tilata. Noissahan on se haittapuoli, että seteleitä ei voi pitää esillä, kuten muovitaskuissa, mutta setelit ainakin säilyvät kunnossa.

Vastaa Viestiin