lähes arvottomien rahojen säilytys

Tietoa rahojen säilytys- sekä puhdistusmahdollisuuksista. Huomioi, että rahan puhdistus voi vahingoittaa rahaa ja näin myös alentaa sen arvoa!

Valvoja: Moderaattorit

erspa

lähes arvottomien rahojen säilytys

Viesti Kirjoittaja erspa » 25 Maalis 2011 22:44

elikkäs kun mulla olisi melko paljon näitä lähes arvottomia rahoja enkä haluis ostaa niille mitään kovin kalliita systeemejä. joten missä ne kannattaisi säilyttää?

cevy

Re: lähes arvottomien rahojen säilytys

Viesti Kirjoittaja cevy » 25 Maalis 2011 23:07

Ei kannata hosua. Nämä nykyiset myytävänä olevat MUOVIT kyllä kestävät sinun ikäsi, eivätkä aiheuta ongelmia. Jos taas olet säilömässä kolikoita tuleville polville niin, pakkaa lantit tyhjiöpakkattuun lasivitriiniin missä kolikot leijuu.

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 25 Maalis 2011 23:09

erspa kirjoitti:elikkäs kun mulla olisi melko paljon näitä lähes arvottomia rahoja enkä haluis ostaa niille mitään kovin kalliita systeemejä. joten missä ne kannattaisi säilyttää?
Halpa ja hyvä tapa on säilyttää kolikoita (arvokkaita tai halpoja) on että ostat pieniä happovapaasta paperista valmistettuja kolikkopusseja (googleta paper coin envelopes) ja laita 1 kolikko yhteen pussiin ja sitten laitat nämä jonnekkin paikkaan, jonne pöly ei pääse ja jossa lämpötila ei vaihtele paljoa. Itse hankin noita pusseja yleensä 200 kpl erissä ja silloin kyseiset pussit maksaa postituskuluineen noin 5 euroa.

(Pusseihin voi kirjoittaa halutessaan joko lyijykynällä tai esim. Pigma Micron -tussilla, joka on todistetusti arkistokelpoinen ja esim. Kansallisarkiston hyväksymä ja käyttämä. (Hinta n. 2-3 euroa esim. Akateemisessa kirjakaupassa) Lyijykynä on mielestäni kuitenkin se parhain vaihtoehto.)

Kolikkopussukoiden sekaan voi nakata halutessaan muutaman uuden kosteutta imevän pussukan, joita tulee esim. uusien vaatteiden ja huonekalujen mukana. Uutenakin niitä saa tilattua joistain verkkokaupoista.
Viimeksi muokannut JaniO, 25 Maalis 2011 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 25 Maalis 2011 23:19

cevy kirjoitti:Ei kannata hosua. Nämä nykyiset myytävänä olevat MUOVIT kyllä kestävät sinun ikäsi, eivätkä aiheuta ongelmia. Jos taas olet säilömässä kolikoita tuleville polville niin, pakkaa lantit tyhjiöpakkattuun lasivitriiniin missä kolikot leijuu.
Jokainen saa säilöä kolikot kuten haluaat. Minua ei kiinnosta, vaikka ne liimaisia tiiliseinään pikaliimalla jälkipolvien iloksi.

Useat täälläkin foorumilla ovat huomanneet, että "valmistajan ja myyjän" mukaan arkistokelpoisesta muovista valmistetut muovikehyksessä olevat kolikot ovat muuttuneet tahmaisiksi yms. jopa varsin lyhyessä ajassa. Olen itse ammattilainen, joten tiedän, että nämä "muoviset arkistokelpoiset säilytysjutut" ovat valmistajan ja/tai myyjien p*skapuhetta. On syynsä mikseii yksikään ammattimaisesti hoidettu museo tai arkisto käytä niitä jos ne kerta sitten ovat niin käteviä. En ymmärrä miksi kaikki halutaan kääriä muovikehyksiin ja laittaa muovitaskuihin muovikansioihin, kun on halvempia, parempia ja näyttävimpiäkin tapoja olemassa. Mutta kuten sanoin: jokainen saa vaikka säilyttää, kuten haluaa, mutta jos joku kysyy "miten kannattaa säilyttää" niin ei aio sanoa, että pakkaa muoviin, koska niin ei todellakaan kannata tehdä jos haluaa niiden säilyvän jälkipolville.

cevy

Viesti Kirjoittaja cevy » 26 Maalis 2011 01:26

JaniO kirjoitti: parempia ja näyttävimpiäkin tapoja olemassa. mutta jos joku kysyy "miten kannattaa säilyttää" niin ei aio sanoa, että pakkaa muoviin, koska niin ei todellakaan kannata tehdä jos haluaa niiden säilyvän jälkipolville.
Kaunista tekstiä... mutta vastaisitko tuohon olennaiseen kysymykseen ? Eli miten yksinkertainen ja tavallinen( ei mikään numismaatikko) keräiliä säilöö kolikot ja setelit? Täytyykö kaikki pakata paperipusseihin, ja ruveta niitä nyssäköitä sitten availemaan kun haluaa katsella tai esitellä kokoelmaansa.

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 26 Maalis 2011 11:02

cevy kirjoitti: Kaunista tekstiä... mutta vastaisitko tuohon olennaiseen kysymykseen ? Eli miten yksinkertainen ja tavallinen( ei mikään numismaatikko) keräiliä säilöö kolikot ja setelit? Täytyykö kaikki pakata paperipusseihin, ja ruveta niitä nyssäköitä sitten availemaan kun haluaa katsella tai esitellä kokoelmaansa.
Säilö ne miten itse haluat ja parhaaksi näet. En ala ohjeistamaan enää ketään, kun ohjeet ja neuvot näköjään aiheuttavat vain pahanmielen kaikille osapuolille.

Jos haluat rahojen säilytyksestä puolueettoman näkökannan, niin osta/lainaa asiasta ammattilaisen (esim. konservaattorin) kirjoittama kirja tai kausijulkaisu, joka on suunnattu ammattilaisille. Suomessa on loistava kirjastolaitos, joten pelkän googlettelun ja valmistajien mainosten sijasta kannattaa välillä seurata mitä alalla puhutaan kyseisistä asioista.

Schaza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Schaza » 02 Elo 2011 01:28

Kaikilla osapuolilla on oma näkemyksensä. Itte olen säilönyt kolikota sen reilun 10 vuotta jo Hartbergerin kolikkokehyksissä ilman minkäänlaista muutosta... Näitä jostainpäin Hollantia aina välillä saa tilatuksi. Jopa "kotimaiset" Kruunu-kehyksetkin on huonompia. :)

Vastaa Viestiin