Kolikkokehyksistä, niitattava vai itseliimautuva

Tietoa rahojen säilytys- sekä puhdistusmahdollisuuksista. Huomioi, että rahan puhdistus voi vahingoittaa rahaa ja näin myös alentaa sen arvoa!

Valvoja: Moderaattorit

mronde

Kolikkokehyksistä, niitattava vai itseliimautuva

Viesti Kirjoittaja mronde » 19 Heinä 2011 14:01

Hei!

Haluaisin tietää mielipiteitänne kolikkokehyksistä.Onko kenelläkään tietoa siitä vaikuttaako mahdollisesti ja miten itseliimautuvassa kehyksessä
oleva liima kolikkoon :?:

sata

Re: Kolikkokehyksistä, niitattava vai itseliimautuva

Viesti Kirjoittaja sata » 19 Heinä 2011 22:02

Liiman vaikutuksesta itse kolikkoon en osaa sanoa, mutta n.30 vuotta sitten laittamani kolikot liimattavaan kehykseen on auenneet kaikki eli liima kuivunut, niittattavassa sitähän ei pääse tapahtumaan.

mronde

Viesti Kirjoittaja mronde » 20 Heinä 2011 03:34

Kiitos vastauksestasi.Ainakin Leuchtturm tämän vuoden katalogissaan vakuuttaa että sen kehykset eivät sisällä haitallisia kemikaalisia pehmenteitä.
Järjestelin tässä loman aikana osan irtokolikko euro vuosisarjoistani juuri näihin itse liimautuviin ja mieleen tuli että meniköhän kuitenkaan oikein.
Mielestäni liimautuva on nidottavaa siistinpi ja vaivattomampi tapa ja jos pysyy kasassa kymmeniä vuosia tuntuu että OK.

antti r
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti r » 20 Heinä 2011 19:29

Vaikka liimakehykset ovatkin ihan käteviä, en kuitenkaan näihin luottaisi. Vanhat kunnon nidottavat ovat halvempiakin. Ja enemmän niistä liimakehyksistä varmaan haitallisia kemikaaleja irtoaa... :)
Antti Rantala | antti.rantala2@gmail.com

mronde

Viesti Kirjoittaja mronde » 22 Heinä 2011 16:55

Kiitoksia vastauksestasi,olen kyllä suomikolikoissa niitattavia käyttänyt eikä valittamista niistä ole.Ainoa ongelma mielestäni on se että niitattava on
työläämpi käyttää. :)

cevy

Viesti Kirjoittaja cevy » 22 Heinä 2011 18:58

Pidempaikaiseen säilytykseen kannattaa käyttää ehdottomasti niittattavia kehyksiä. Liimojen lisäaineet pääsevät aina vaikuttamaan myös kehyksen sisäpuolelle, syövyttäen kolikkoa.
Näistä uusista liimakehyksistä minulla ei ole kokemusta, kun en näitä enää käytä, mutta ainakin nämä 80- 90-luvun liimakehykset olivat aivan pommeja.
Vallankin kuparikolikoiden osalta kyseinen säilytys pudotti kuntoluokkaa pari-kolme pykälää alaspäin. Tosin, silloisten kehysten muovilaadutkin olivat nykyisiä huomattavasti huonompia.
Arvokkaampien kolikoiden osalta suosittelen lämpimästi purkamaan kolikot vähintäin parin vuoden välein kehyksestä ja pesemään miedolla pesuaineella ja laittamaan uuteen kehykseen (oli sitten kyseessä niitattava- tai liimakehys).

Ps. Tämän ketjun voisi siirtää vaikka tuonne puhdistus ja säilytys osioon.

mronde

Viesti Kirjoittaja mronde » 24 Heinä 2011 08:29

Kiitos hyvistä neuvoista,yhteenvetona ajattelisin että jatkuva seuranta kokoelman kunnosta kehyksissä on paikallaan ja tarpeen mukaan uusitaan
kehykset.
Muuten onko kellään UNC euroista samanlaisia kokemuksia kuin minulla.Lähinnä keräilen irtokolikko vuosisarjoja ja pistän ne kehyksiin,mutta sit-
ten YLEENSÄ SAMOILTA MYYJILTÄ ostettuihin kolikoihin alkaa lähes aina saman puoleiseen reunaan vähitellen ilmestyä sormen jälki? On selvää että
valtaosa myyjistä myös itse keräilee kolikoita ja osaa niitä oikein käsitellä mutta valitettavasti joukossa on tietämättömiä tai välinpitämättömiä.
Alkuun ostin yhdeltä ja samalta Espanjan ja Luxemburgin sekä Suomen sarjoja ja näissä oston jälkeen parin vuoden päästä jäljet alkoivat vähitel-
len tulla esiin no 10c - 2€ kolikoista jälki lähtee asetonilla tyydyttävästi mutta 1c - 5c huonommin.Selvää oli että vaihdoin ostopaikkaa. :wall:

Vastaa Viestiin