Erikois 2€ säilytyksestä

Tietoa rahojen säilytys- sekä puhdistusmahdollisuuksista. Huomioi, että rahan puhdistus voi vahingoittaa rahaa ja näin myös alentaa sen arvoa!

Valvoja: Moderaattorit

Whee

Erikois 2€ säilytyksestä

Viesti Kirjoittaja Whee » 08 Tammi 2013 13:34

Olen alusta asti kerännyt erikois 2€ ja laittanut ne pillereihin ja pillerit tällaisiin http://www.mania33.com/webshop/cat/prod ... .php?p=973 kirkkaisiin sivuihin. Ongelmaksi on nyt muodostunut, että ajan saatossa sivut ovat päässeet hankautumaan ja ''harmaantumaan''. Toisena ongelmana on tämä nykyinen kolikoiden ilmestymistahti, joka ilmeisesti vain kiihtyy entisestään. Miten pillerit olisi kätevintä varastoida niin että ne pysyisivät järjestyksessä ja niitä voisi joskus katsellakin? Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut tämmöisiä http://www.mania33.com/webshop/cat/prod ... .php?p=173 mutta hintansa puolesta edessä olisi kallis investointi koko kokoelmalle. En raaskisi siirtää rahoja kehyksiin vaan haluaisin ensisijaisesti pitää ne pillereissä. Onko kanssa keräilijöillä antaa vinkkejä?

ramppa

Re: Erikois 2€ säilytyksestä

Viesti Kirjoittaja ramppa » 09 Tammi 2013 20:25

Minä olen laittanut samanlaisiin säilytyslevyihin yhden kutakin erikoiskakkosta. yhteisjulkaisut ja saksan eri rahapajan kolikot olen laittanut kansioon. Mielestäni kätevin ratkaisu, eikä kovin kallis. Ihan kohta tulee vasta 3. rahalevy täyteen, joten niistä kätevä katsella kolikoitansa.
Täytyy muistaa että vaihtoehtoja on, kuin myös mieltymyksiäkin.
ramppa

Whee

Viesti Kirjoittaja Whee » 10 Tammi 2013 10:47

Tuohan voisi toimiakin. Ei tullutkaan itselle mieleen jakaa ns. kaksoiskappaleet toisaalle ja pitää päätyypeistä omaa kokoelmaa. Miten olet toiminut alankomaiden yhteisrahojen kanssa kun niissähän osassa on hologrammi niin se vähän muuttaa kolikon asua ja olisi myös hauska olla esillä? Onko ratkaisua vatikaani/san marino/monaco osastolle kun nehän ovat omissa läpysköissään miten ne voisi tuoda julki? Toki ne voi laittaa pillereissä rahalevylle, mutta riskinä on että oheissälä hukkuu varastoinnin aikana.

ramppa

Viesti Kirjoittaja ramppa » 10 Tammi 2013 13:04

Mitä kolikoita tarkoitat "Alankomaiden yhteisrahoilla"? Luxenburgin euromaiden yhteisjulkaisuissa on hologrammi, ne olen laittanut kansioon, jotta kansiossakin on täydet sarjat ko julkaisuista.
Vatikaanin kolikko minun mielestäni ainakin kannattaa laittaa kapseliin, säilyy paremmin. Monaco ei tietääkse olekkaan missään plisterissä, ainoastaan San Marino. Ja se onkin sitten ihan mielipide kysymys että irrottaako sen pilleriin. Jotkut sanoo et arvo laskee. Itse olen laittanut pilleriin ja säilytän rahalevyssä muiden mukana, että olis mahdollisimman yhtenäinen kokoelma. Ainoastaan Monaco 2007 on kopio(aito on piilossa).
ramppa

Miliisi

Viesti Kirjoittaja Miliisi » 10 Tammi 2013 21:45

Ite laittelen nuo erikois kakkoset pillereihin ja tälläiseen laatikkoon. http://www.matinmarkka.com/epages/Matin ... ducts/1777 Pysyy hyvin järjestyksessä ja on helppo esitelläkkin noita tarvittaessa. Yhteislyönnit on omissa laatikoissaan.

Whee

Viesti Kirjoittaja Whee » 11 Tammi 2013 10:19

Joo sori, tuli ajatuskatkos. Juurikin tuota Luxemburgia meinasin. Jotenkin tuppaa menemään maat sekaisin noissa rahoissa missä on kasvoprofiili takana. Ajattelin, että ne kuitenkin ovat poikkeavia juurikin tuon hologrammin takia niin laittaisi nekin esille. Vatikaanit täytynee pelastaa pillereihin kun ovat paljaalteen muovia vasten. Vielä ei varmaan ole päässyt vahinkoa syntymään, mutta ei tiedä sitten vaikka 10 vuoden päästä missä kunnossa ovat. Monaco ja San Marino ovatkin jo valmiiksi pillereissä, mutta raaskiiko niitä siirtää erilleen rasiastaan/kortistaan. Ei varmaan 2007 Monacoa. Osaa kolikoista saisi rullatavarana niin jos hommaisikin toiset kolikot rullatavarana ja pilleröisi ne niin voisi pitää paketit ehjinä ja laittaa kokoelmaan kakkos kappaleen.

Hyllystä löytyy kolme tuollaista Miliisin ehdottamaan laatikkoa, mutta jotenkin vieroksuin niitä ja nyt lojuvat tyhjinä. Eniten ongelmana oli kun ne vievät loppujen lopuksi paljon tilaa verrattuna siihen paljonko niihin pystyy säilömään. Ja jos samaan laatikkoon tekee kerroksia niin siinä on oma vaivansa siirrellä välipohjia jos pitää päästä käsiksi alimpiin. Komeitahan nuo rahat niissä ovat, mutta ei ole ihan mun juttuni.

Coin

Viesti Kirjoittaja Coin » 12 Tammi 2013 00:23

Whee kirjoitti: Hyllystä löytyy kolme tuollaista Miliisin ehdottamaan laatikkoa, mutta jotenkin vieroksuin niitä ja nyt lojuvat tyhjinä. Eniten ongelmana oli kun ne vievät loppujen lopuksi paljon tilaa verrattuna siihen paljonko niihin pystyy säilömään. Ja jos samaan laatikkoon tekee kerroksia niin siinä on oma vaivansa siirrellä välipohjia jos pitää päästä käsiksi alimpiin. Komeitahan nuo rahat niissä ovat, mutta ei ole ihan mun juttuni.
Itse olen tukeutunut vain kansioihin ja rahakehyksiin, pysyvät kyllä hyvinä siellä. Helposti selattavissa ja suht edullinen ratkaisu. Vatikaanin kolikot olen pistänyt myös rahakehyksiin, mutta San Marinolle on ihan omat valokuvakokoiset taskunsa kansiossa. Mutta ilmeisesti sinulle ei tälläinen ratkaisu maistunut. Mahtuuhan nuo kolikot yhteislyönteineenkin @Miliisin ehdottamassa mallissa 4 koppaan, tietysti julkaisutahti tulee kiihtymään uuden kahden kolikon kiintiön (ennen yksi) takia, joten näen kansioni hyväksi tähän tarkoitukseen.
Raha maailmaa pyörittää... Ja minä rahaa...

Vastaa Viestiin