Virheet ja 'mällit'?

Keskustelua euroista.

Valvoja: Moderaattorit

Vovan987

Re: Virheet ja 'mällit'?

Viesti Kirjoittaja Vovan987 » 19 Helmi 2008 14:23

Kyllähän mä jonkun tavan keksin miten lajitella, ku tulee lisää sivuja kansiohin ja uusi kansio.

Mites tuo ranskalainen kolikko? Onko se jokin virhe vai onko se ihan oikein että noi kuviot ovat toisinpäin?

Ja ,JyriKo88, kerro mitä noi mun kuvassa olevat 20c ja 5c ovat, onko jokin isokin lipsahdus RPltä?

Offia
Mun kansioden lokeroiden kanssa on jotain häikkää, kun kolikon pintaan tulee jotain ihmeellistä liimaa muistuttavaa läpinäkyvää ainetta. Sen huomaa siitä, että kolikko ei ole kirkas. Toisin sanoen kolikko on jotenkin samea. Sen saa helposti pois hankaamalla kankalla eikä se lima mitenkään vaikuta kolikon kuntoon, eli onko se hyvä vai huono asia että kolikon pintaan tulee sellasta limaa?
E: Niin ja jos koskee varovaisesti kolikon pintaa niin se "lima" tuntuu aika sileältä, ja jos painaa oikeen kunnolla sormella, niin tuntuu limaselta koko kolikko. Kansio ja "kotelot" mihin rahat laittaa on ostettu ulkomailta.

Kansiossa oleviin kolikkoihin alkaa tulemaan virheätä reunoihin 1,2 ja 5 senttisiin ja 1 ja 2 eurosiin siihen keltaiseen alueeseen. Mitä teen tälläisille kolikoille? Niissäkin on sitä "limaa".

Tossa lueskelin noita vanhoja aiheita. Kun olin vielä vuosi sitten niin tyhmä, että kun kolikko tuli postissa availin sitä ja otin reunoista paljain käsin "varovaisesti" ja laitoin pilleriin. Mitä nyt teen kolikolle? Annanko vain olla pillerissä? Siis kolikko oli/on UNC.

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 19 Helmi 2008 16:46

Tuo 20c josta lähtee ohuita viivoja on vain jonkinlaista lyönti jälkeä , ei virhe. 5c matala vuosiluvun alku on variantti, sitä on tuossa 2001 5c tosi paljon. Eli variantilla tarkotan jotakin virhettä mikä esiiintyy melkein joka kolikossa. Tälläisiä on myös 2005 1e jossa on takimmaisessa nollassa saman muotoinen patti melkeen aina. Tai esimerkiksi 2e 2001 missä on se ylimääräinen rengas siinä kahden metallin rajalla.

Noista ranskan kolikoistasi en tiedä kun suomalaisissakin on ihan tarpeeksi meikäläiselle.

Ja mitä tulee tuohon vihreisiin kolikoihin suosittelen vaihtamaan säilytys välineet. Kupari centtejen harmaantuminen on normaalia. Minä itse pesin haalealla vedellä ja silmälasien pyyhkeellä joskus omani ja olivat taas kirkkaan hienot. Taitaa ne liimalliset rahasilmät tehdä sen, minulla ei ainakaan niitillisiin ole vielä tullut samaa ongelmaa. Suosittelen muutenkin virhepainosten kanssa käyttämään niitillisiä kun joskus joutuu korjailemaan. Lisäksi suosittelen tekemään tietokoneella nuo virhe koodi ja sitten leikata ne paperista ja liimata kolikkoon. Jos jossain vaiheessa tulee lisää variaatioita johonkin väliin niin voi vain liimata uuden lapun vanhan päälle. Jos taas kirjottaa käsin niin sitten joutuu suttailemaan ja kansiosta tulee minusta epäsiisti.

Vovan987

Viesti Kirjoittaja Vovan987 » 19 Helmi 2008 19:33

Nii ja unohdin kysyä mitä tarkoittaa "meisti tukos"? Liikaa kolikoita menee samaan aikaan vai :D ?

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 19 Helmi 2008 19:38

Käsittääkseni meistiin menee likaa ja peittää tuon varsinaisen kuvion. Yleensä lika menee reunoille jolloin tähtiä jää puuttumaan.

safy

Viesti Kirjoittaja safy » 19 Helmi 2008 23:01

eiku se vaan näytti tollaselta suurennuslasi ************,kun siin toi toinen puoli tummembi :?

admin edit: Esitetään asia asiallisesti
joku vaan... kiinnostunutkin

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 20 Helmi 2008 11:27

Se on vähä venksahtanu lyönnis ni en saanu scanneril toisesta puolesta hyvää kuvaa.

Vastaa Viestiin