Väritetyt kolikot

Keskustelua euroista.

Valvoja: Moderaattorit

ramppa

Väritetyt kolikot

Viesti Kirjoittaja ramppa » 25 Loka 2012 15:35

Ajattelin kysyä mitä mieltä muut keräiliät ovat naistä, ilmeisestikin jonkinverran suosituista väritetyistä rahoista.
Itse hommaan niistä vain suomalaiset 2e kolikot. ovat aika hienon näköiset vitriinissä pitää esillä.
ramppa

vileda

Re: Väritetyt kolikot

Viesti Kirjoittaja vileda » 25 Loka 2012 17:47

Ilmeisesti ovat suosittuja, kun Matinmarkka niitä niin innokkaasti myy. Ei Matilla pian muuta myynnissä olekaan... Itse en kyllä niihin koske, ellei saa alle nimellishinnalla. :P
"Rahaa on kuin roskaa ja roska ei lopu koskaan..."

-> #numismaatikot @ IRCNet <-

antti r
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti r » 25 Loka 2012 18:22

vileda kirjoitti:Ilmeisesti ovat suosittuja, kun Matinmarkka niitä niin innokkaasti myy. Ei Matilla pian muuta myynnissä olekaan... Itse en kyllä niihin koske, ellei saa alle nimellishinnalla. :P
Samalla linjalla. Joku saattaa noita kokoelmaansa huolia, minun mielestäni ovat pilattuja lantteja. Entä säilytys, kestävätkö tuollaiset rahakehyksissä vai alkavatko tulemaan suttuisiksi ajan saatossa?
Antti Rantala | antti.rantala2@gmail.com

lynx

Viesti Kirjoittaja lynx » 01 Marras 2012 11:46

hyvä että värittävät .Mitä enempi ne värittää niitä, niin sitä vähempi on alkeperäisiä saatavana,lultavastiarvo nousee harvinaisilla alkuperäisillä..kaappi vaan tiukasti kiinni 30 vuodeksi..mitä järkeä on myydä niitä 2€ rahoja 20 centin voitolla.???no postihan siinä tienaa..
iteselleni kelpaa vain alkeperäinen kiertämätön unc laatu..alkuperäisillä on etuna se että jos tympäntyy keräilyyn ,niin ei muutako rahat kiertoon , muutaman euron tappio ei haittaa...väritetyt tuskin kelpaavat..vai ????

Perajorma

Viesti Kirjoittaja Perajorma » 01 Marras 2012 15:19

lynx kirjoitti:hyvä että värittävät .Mitä enempi ne värittää niitä, niin sitä vähempi on alkeperäisiä saatavana,lultavastiarvo nousee harvinaisilla alkuperäisillä..kaappi vaan tiukasti kiinni 30 vuodeksi..mitä järkeä on myydä niitä 2€ rahoja 20 centin voitolla.???no postihan siinä tienaa..
iteselleni kelpaa vain alkeperäinen kiertämätön unc laatu..alkuperäisillä on etuna se että jos tympäntyy keräilyyn ,niin ei muutako rahat kiertoon , muutaman euron tappio ei haittaa...väritetyt tuskin kelpaavat..vai ????
Mitä nyt oon lukenu, niin enemmän on ollu juttua noiden seteleiden kanssa, että saako niihin tehdä merkintöjä, sutata, värittää ym..
Käsittääkseni homma menee niin, että nuo väritetytkin on rahaa siinä missä värittämättömätkin. Kauppiaalla on kuiten oikeus olla huolimatta rahoja, joita hänellä on syytä epäillä väärennetyiksi tai muuten kelpaamattomiksi liian huonon kunnon tai tässä tapauksessa värien herättämien epäilyjen takia. Saman luulisi pätevän myös kolikoiden kanssa.

Jonnekkin keskuspankkiinko niitä käyttökelvottomassa kunnossa olevia rahoja (lähinnä seteleitä) pystyi lähettämään ja sai tilalle parempikuntoisen. Huonokuntoinen kai hävitetään ja jossain erässä painetaan uusi sen tilalle. Ymmärtääkseni hekään eivät huoli sinne/korvaa tahallaan turmeltuja rahoja.
Olettaisin kuitenkin, ettei se väri siitä vielä käyttökelvotonta tee.

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin mielestäni ei noiden keräilyssä mitään pahaa ole. Itse en kuitenkaan noita keräile. Mutta maalataanhan niitä taulujakin, taidetta siinä missä muutkin ;)

antti r
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti r » 01 Marras 2012 15:27

Perajorma kirjoitti:Käsittääkseni homma menee niin, että nuo väritetytkin on rahaa siinä missä värittämättömätkin. Kauppiaalla on kuiten oikeus olla huolimatta rahoja, joita hänellä on syytä epäillä väärennetyiksi tai muuten kelpaamattomiksi liian huonon kunnon tai tässä tapauksessa värien herättämien epäilyjen takia. Saman luulisi pätevän myös kolikoiden kanssa.
Eiköhän se väri asetonilla tms lähde, jos joku tuollaisella haluaa kaupassa maksaa.
Antti Rantala | antti.rantala2@gmail.com

lynx

Viesti Kirjoittaja lynx » 01 Marras 2012 17:22

tuolla on juttua niistä.. http://keskustelu.suomi24.fi/node/10884913
voihan ollakkin että väritetyille juhla 2€ tulee omat keräilijäkuntansa .ainakin ovat hienon näköisiä..kauanko sitten väri pysyy ..?? harvinaisemmat 2€ on varmaan vaikea saada väritettynä jos kovin innostuvat ostamaan..eli rahat jemmaan, kohta ne ostelee harvinaisempa takaisin värjättäväksi ..Rahoja kun ei saa väärentää ,niin tuskin myyjät ottavat myyntiin väärennettyjä väritettyjä rahoja...puhtaaksi niitä tuskin saa alkuperäiseen kuntoon..luulen ?,pitäs kokeilla yks väritetty ja tutkia..?

lynx

Viesti Kirjoittaja lynx » 04 Marras 2012 09:03

tuli vaan mieleen, että onko väritetty raha enää numismaattinen raha..??? ???? onko kellään vastausta...

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 04 Marras 2012 12:23

lynx kirjoitti:tuli vaan mieleen, että onko väritetty raha enää numismaattinen raha..??? ???? onko kellään vastausta...
Se ihan riippuu mitä "numismatiikalla" tarkoitetaan. Oikeastihan numismatiikka tarkoittaa rahojen yms. tutkimista, eikä varsinaisesti keräilyä, kuten se nykyään yleensä ymmärretään. Voihan noita väritettyjä rahoja tutkia ja kerätä, mutta tutkimuksellisessa mielessä ne eivät ole ainakaan vielä erityisen mielenkiintoisia. Lähinnä kai nekin kuuluvat kategoriaan "rahat pois keräilijöiltä". Niitä voisi melkein verrata 2000-luvun alkupuolella kovassa huudossa olleisiin "koe-euroihin", joita nykyään ei taida kovinkaan moni enää kerätä.

Tilanne voi toki olla aivan erilainen 500 vuoden päästä, kun arkeologit miettivät miksi ihmeessä rahoja on maalattu.

lynx

Viesti Kirjoittaja lynx » 04 Marras 2012 12:58

hintojen totuus paljastuu kun näitä väritettyjä tulee numismaattisiin huutokauppoihin..löytyykö sitten värtietytille ostajaa ja kun sitten vastavasti on tarjolla orginaali ja väritetty..??...kumman itse ostaisitta:????

Tomppa-
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomppa- » 04 Marras 2012 17:51

lynx kirjoitti:löytyykö sitten värtietytille ostajaa ja kun sitten vastavasti on tarjolla orginaali ja väritetty..??...kumman itse ostaisitta:????
En ostaisi väritettyä jos saisi valita noista kahdesta, enkä varmaan missään muussakaan tilanteessa.

Vastaa Viestiin