Virhepainosten tulevaisuus ja nykyhetki?

Keskustelua euroista.

Valvoja: Moderaattorit

JyriKo88

Virhepainosten tulevaisuus ja nykyhetki?

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 22 Helmi 2007 18:05

Tästä foorumista on tullu virhepainosten kertymä keskustelu alue. Suomessa kun ei muualta oikeen tietoa löydä. Ajattelin vetäistä tämmöisen viestiketjun jossa voi keskustella virhepainoksien variaatioista ja muutenkin millainen tilanne näillä rahoilla on.

Sanomattakin selvää on, että suomessa kovin harva kerää näitä "erikoisuuksia" . Jokaisella on oma näkökanta siittä onko sillä jotakin merkitystä onko linnun päässä patti vai ei. Kuitenkin kun keräilemme olisi hyvä aina suunnata katseet numismaatikkaan eli rahan tutkimiseen.

Otetaanpa vaikka esimerkiksi 12 perus EMU-maata. Minua ainakin jäi häiritsemään vähäinen tietous itse rahoista ja niiden kuvista. Tottahan toki rahoja tuli katsottua alvariinsa mutta varsinaista tutkimista ei tapahtunut. Tällainen numismaattinen tietohan on kaiken pohja mikä pitäisi tutkia ja lueskellä kunkin itse. Numismaatikassa on monia eri aloja kuten: itse rahan kunnon,arvon,ulkomuodon,leiman ja tietenkin itse rahojen väliset eroavaisuudet.

Tämä virheiden tutkiminen on periaatteessa rahan tarkkaa ulkomuodon ja eroavaisuuksien tutkimista. Rahoja lyödään eri meisteillä jolloin eri malliasia rahoja ulkomuodoltaan tulee väkisin. Itselläni on loistava esimerkki tästä: 2003 1e jossa reuna on "normaalia" paksumpi kuten monet espanjalaiset tai italialaiset 1e kolikot. Tämä on todella erikoinen tapaus sillä en ole aikaisemmin tavannut vastaavaa samalta vuodelta eikä ystävienikään kasoista löytynyt. Kyseessä voi olla virhe tai sitten vain variaatio.

Näiden kahden variaation ja virheen välille on joskus vaikea vetää rajaa sillä on mahdotonta sanoa onko kyseistä virhettä/variaatiota kuinka paljon. Tästä esimerkkinä 1e 2005 jossa takimmaisessa nollassa on patti. On melkein vaikeampaa löytää sellaista kolikkoa jossa tuota pattia EI ole joten se on selvä vartiaatio tällöin.

Kun lähdetään hieman pintaa syvemmälle virhepainoksissa on otettava huomioon että todelliset virheet ovat isoja ja uniikkeja. Siksi yleensä kerätään vain isoja virheitä jotka ovat 30-1000e hintahaarukassa per kolikko. Taitavat olla liian laiskoja tutkiakseen näitä todellisia hienouksia :lol:

Vaikka virhepainosten määrä tuntuu isolta ja loputtomalta niin itse ole n huomannut ettei näin ole. Nimellisarvosta minulla on tällä hetkellä virheitä yli 200e edestä. Iso osa tästä summasta karttuu 1e ja 2e avulla. Virhepainosten kanssa on vain se hullu puoli että aina kun nakkaa 1e ja 2e sivuun niin se on kuin haaskausta. Toisaalta kyseessä on sama asia kuin laittaisit sen säästöpossuun. Tämä onkin virhepainosten paras puoli ei tartte maksaa sen enempää kuin siinä on rahaa. Kaikkea ei tarvitse saada viikossa. Jos alkaa kukkaroa kolottamaan noi 1e ja 2e nappailemiset niin kannattaa vaihtaa rahan kokoa ja tutkia 5 ja 10 centtiset vaihteeksi. Ei minulla ainakaan ole varaa ottaa sivuun joka päivä parilla kympillä 2eurosia vaikka tekisi mieli. Ajan kanssa hyvä tulee kuten kaikessa muussakin.

Puhu koko ajan muissa viestiketjuissa ebaysta ja sen huomista hinnoista. Tämä ei ole potaskaa vaan silkkaa totta. Alla linkkejä jotka antavat osviittaa tulevista hinnoista mikäli kerääjiä tulee lisää joko suomessa tai ulkomailla. Ensimmäisenä listassa juuri tuos edellämainitsemani 2005 1e. Näköjään myyjä ei tiedä mitä myy mutta me tiedämme! Tieto on valttia!

Linkki 1
Linkki 2
Linkki 3
Linkki 4
Linkki 5
Linkki 6
Adminedit: Näkyy ruudussa paremmin kun lyhyet osoitteet

Itse olen säästelly UNC rullia joissa on virheitä ja odottelen parempia päiviä. Kuten aikaisemmin mainitsen T-net on rakentamassa virhepainosten sivuja sillä hän on säästellyt niitä ajan paljon ja tietää sen olevan hyvä myyntirako. Ranskassa on virheiden kerääjiä paljo
ja hinnat ovat siellä sen mukaiset 1e-2e/kpl.

Olen saanut useita viestejä joissa kysellään arvoja virhepainoksille joita ovat löytäneet kierrosta. Taitavat olla tämän foorumin lukijoita kun en tuntenut. Idea on hyvä ja muutamia tarkkojakin esityksiä on ollut. Ovat nuo virheet vain jääneet kalpeiksi toivoiksi. Olenkin kehottanut yrittää myydä niitä huudossa ja näin teen vastedeskin. Aikaa näiden myyminen vaatii mutta kyllä siellä ostajia on! Eivät vain vielä tiedä että joku myy. Liitän seuraavaan viestiini kuvat virhekolikoista joita minulla on rullittain säätössä myyntiä varten.

Nyt vain kaikki mukaan tutkimaan rahaa jota me pyöritämme ja mikä pyörittää myös maailmaa.

:wink:
Viimeksi muokannut JyriKo88, 22 Helmi 2007 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 24 Helmi 2007 11:08

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=48162531

Tästä löytyisi tällä hetkellä kovan luokan virhepainos ja kohtuu hintaan. Noita on kolme kpl tällä hetkellä minun tiedossani. Minulla , Viljolla(myyjä) ja eräällä Porilaisella. Se ken haluaa aloittaa virheiden keräämisen vauhdilla niin tuossa on yksi mahdollisuus siihen!

vava2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vava2 » 24 Helmi 2007 11:28

JyriKo88 kirjoitti:http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=48162531

Tästä löytyisi tällä hetkellä kovan luokan virhepainos ja kohtuu hintaan. Noita on kolme kpl tällä hetkellä minun tiedossani. Minulla , Viljolla(myyjä) ja eräällä Porilaisella. Se ken haluaa aloittaa virheiden keräämisen vauhdilla niin tuossa on yksi mahdollisuus siihen!
Meneekö kaupaksi? Innolla jäämme seuraamaan tilannetta. :lol:
Tuostahan voisi lyödä vaikka vetoa :wink:
Siis vakavasti pitää katsoa kauppa loppuun. :shock:

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 24 Helmi 2007 13:01

Taisi olla Viljolla viimeks hintavaraus 150e kohdalla. Ebayssa meni vastaava 4-5kk sitten 175e (belgialainen) Onneksi löysin omani kierrosta iha ite. 8)

vava2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vava2 » 24 Helmi 2007 13:13

JyriKo88 kirjoitti:Taisi olla Viljolla viimeks hintavaraus 150e kohdalla. Ebayssa meni vastaava 4-5kk sitten 175e (belgialainen) Onneksi löysin omani kierrosta iha ite. 8)
Täytyy siis pitää silmät auki tuollaisten varalle, aloin kattelemaan noita virheitä suosituksestasi. :wink:
Toivottavasti sattuisi arvokkaampiakin kohdalle. :lol:

Pitänee vaihtaa jostakin niitä rullia tiirailtavaksi. :?

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 24 Helmi 2007 14:55

Sitten kun pelisilmä paraneen niin kolikon katsomiseen ei kulu hirveitä aikoja. Esim 20c vakuumin katsomiseen menee aikaa ehkä 20min.

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 27 Helmi 2007 21:01

Tämän hetken "kuumia" kohteita ebayssa: Tekis niin mieli mutta taidan pitäytyä suomalaisissa.

http://cgi.ebay.de/Fehlpraegung-2-Euro- ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/2002-Osterreich-2EUR ... dZViewItem

safy

Viesti Kirjoittaja safy » 27 Helmi 2007 21:05

viel menis aikas halvalla.. :lol: :lol:

noh täytyy kattella...
joku vaan... kiinnostunutkin

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 02 Maalis 2007 01:28

Mainostetaan pikkuisen. Tässä olis hyvä satsi UNC tavaraa tutkittavaksi. Joukossa on muutama hyvä yksillö kuten 1c 05 ja 2c 00! Tästä hyvä alku virheiden keruuseen ja kohtuu hinnalla!

http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?s ... t=%&lcat=X

Pikkuhessu

Viesti Kirjoittaja Pikkuhessu » 02 Maalis 2007 05:14

Osaako joku sanoa, mikä suunnilleen on noiden virhepainosten yleisyys? Itse kävin tuossa juuri kolme rullaa (uusia) 2007 1c, 5c ja 10c läpi, enkä löytänyt yhtään virhettä. Määrä tietysti on vielä aika pieni, mutta ajattelin kokeilla, kun oli "turhia rullia" (hajonneita/sokkoja)

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 02 Maalis 2007 12:16

En tiedä vielä noista 2007 suomen kolikoista kun en ole vielä nähnytkään ensimmäistä. Kuulemmat 10c 07 on enempi virhettä. Parhaiten virheitä löytää muilta vuosilta joissa lyönti määrät on isompia. Taisin mainita aikaisemmin jossakin topicissa prosentuaaliset määrät mutta en löydä sitä nyt.

vava2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vava2 » 02 Maalis 2007 12:26

JyriKo88 kirjoitti:En tiedä vielä noista 2007 suomen kolikoista kun en ole vielä nähnytkään ensimmäistä. Kuulemmat 10c 07 on enempi virhettä. Parhaiten virheitä löytää muilta vuosilta joissa lyönti määrät on isompia. Taisin mainita aikaisemmin jossakin topicissa prosentuaaliset määrät mutta en löydä sitä nyt.
Minä ostin 2007 satsin netistä ja eurossa oli 2007 viimeinen nolla osittain tukossa. :?

JyriKo88

Viesti Kirjoittaja JyriKo88 » 02 Maalis 2007 17:59

Jeesh , noita on kyllä. Blokkailen sitten kierrosta ne virheet.

vava2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vava2 » 02 Maalis 2007 18:37

JyriKo88 kirjoitti:En tiedä vielä noista 2007 suomen kolikoista kun en ole vielä nähnytkään ensimmäistä. Kuulemmat 10c 07 on enempi virhettä. Parhaiten virheitä löytää muilta vuosilta joissa lyönti määrät on isompia. Taisin mainita aikaisemmin jossakin topicissa prosentuaaliset määrät mutta en löydä sitä nyt.
Minä löysin tuon keskustelun hakutoiminnolla, hakusana oli maapollo :lol:
Tulostin aikoinaan paperille ja siitä hokasin hienon hakusanan. :wink:
viewtopic.php?t=872&highlight=patti+maapollosta

Oliko se tuo juttu?

Vastaa Viestiin