Venäjän / Neuvostoliiton rahojen keräily

Keskustelua muista maailman rahoista.

Valvoja: Moderaattorit

Venäjän / Neuvostoliiton rahojen keräily

ViestiKirjoittaja VHi » 07 Maalis 2010, 23:07

Olen suunnitellut suomalaisten kolikoiden rinnalla alkamaan keräämään Neuvostoliiton ja Venäjän kolikoita. Vaikuttaisi sorttimenttia ja määrää olla paljon enemmän kuin suomalaisissa kolikoissa :) Muutamia kysymyksiä olisin kysellyt:
- Onko netissä jotain hyviä sivustoja, jossa käsitelläisiin aihetta?
- Entäpä hyvää kirjallisuutta, joka keskittyisi pelkästään Venäjän ja Neuvostoliiton rahoihin?
- Kuinka suosittua NL / Venäjä -keräily on Suomessa? Saako mitään mistään kilpailukykyiseen hintaan vai tapahtuuko Grace Kelly/Risuraha -ilmiö?
VHi

Re: Venäjän / Neuvostoliiton rahojen keräily

ViestiKirjoittaja kysymys » 08 Maalis 2010, 14:31

Kerään Venäjää/Neuvostoliittoa hyvin valikoiden. Tavalliset käyttörahat ostan massaerissä. Näiden kohdalla en juuri välitä kunnosta, vaikkakin mahtuu tuonne sekaan joskus hyviäkin yksilöitä. Ja näissä käyttörahoissa sortimenttia tosiaankin riittää. En edes yritä kerätä kaikkia, vaan esimerkkejä kustakin rahasta.

Juhlarahoista kerään Neuvostoliiton aikaisia yhden, viiden ja kymmenen ruplan juhlarahoja (BU ja PROOF). Varsinkin noista yhden ruplan BU:ista saa kasaan aika helposti mukavan näköisen kokoelman.

Seteleistä olen kerännyt lähinnä vain 1990-luvun mielenkiintoiset kommunismin romahduksen aikaiset sarjat.

Netistä löytyy paljon tietoa, mutta yleensä vain venäjäksi ja englanniksi (Вы говорите по-русский?). Kirjoja en omista ensimmäistäkään. Eli varsinaisesti en juurikaan osannut vastata noihin kysymyksiisi.
kysymys

ViestiKirjoittaja rupla » 08 Maalis 2010, 19:37

Minä ainakin kerään venäjää.Pääasiassa 1800-1917 mutta myös 1700 lukua,lähinnä tyyppi kokoelmana.Ja neuvostoliitonkin puolelle laajensin juuri jokin aika sitten...

Onhan noita venäläisiä paljon enemmän mitä suomalaisia kun lyöty pitempään ja eri rahapajoissa ynm

pari hyvää linkkiä:
http://www.coinpeople.com/index.php?showforum=11
http://www.arcamax.ru/price.htm
ostan suomen ja venäjän metallirahoja.TARJOA!!!
rupla

ViestiKirjoittaja joosekoo » 08 Maalis 2010, 22:02

venäjän ja neuvostoliiton kolikoitten/setelien keräily on ihan mielenkintoista, kun eri tyyppiä löytyy runsaasti 1700---2010. ja mitkä koko erot niissä on, vertaa esim.. piparkakku raha ---- 5kop 1914. eikä perus kolikot/setelit ole edes kalliita hyvä kuntoisinakaa. minulla on muutamaa kolikkoa vailla 500 erilaista, ajalta 1753--2007.

ps..noi on vaan "kertynyt" minulle, kerään lähinnä saksan kielistä aluetta (saksa,itävalta,sveitsi)
ps2...ei ne ole myynnissä
suuruden hullu kaiken keräilijä www.joosekoo.suntuubi.com
joosekoo

ViestiKirjoittaja Coin » 08 Maalis 2010, 22:55

Itse kerään oikeastaan vain 10 ruplan kolikoita, näitä uusia jossa on erilainen tausta. Mikäli joku omistaa näitä, niin voi tarjota minulle!

Omistan myös runsaan määrän Neuvostoliiton kilorahaa, josta jonkinlaista kokoelmaa voisi koostaa. Itse en vain tiedä mitä on painettu ja minkä verran, joten joku Englannin kielinen luettelo missä pelkästään Venäjän rahoja olisi, liekö olemassakaan. Olen ymmärtänyt että varsinkin vanhan Venäjän rahat ovat hyvin suosittuja keräilykohteita. Venäjä on mielenkiintoinen keräilymaa varsinkin varianttieihin hurahtaneille, suosittelen lämpimästi, vaikka kokemusta ei juurikaan tuolta alalta ole. Lisäksi Venäjää pystyy keräämään halvallakin.
Raha maailmaa pyörittää... Ja minä rahaa...
Coin

ViestiKirjoittaja VHi » 08 Maalis 2010, 23:41

Itse en ole variantteihin hurahtanut, ehkä poislukien erilaiset rahapajojen tunnukset yms, mutta ei oikein ole iskenyt nuo "yksi risu liikaa ja numeroiden väli kapea" -tyyliset variantit. Johan siinä tulee näkökyky rajoitteeksi :D Mutta ajattelin oman kolikkokasan perusteella ruveta keräämään Neuvostoliiton ja Venäjän kolikoita, tässä vaiheessa jo selvää, että siihen menee ainakin helvetisti välilehtiä ja kolikkokehyksiä, jos ei muuta :) Mutta itse rahat eivät ole maksaneet penniäkään tähän mennessä vielä. :

Kirjallisuutta löysin jonkun verran:

1. Coins of Northern Europe & Russia: http://www.bookplus.fi/kirjat/coins_of_northern_europe_%26_russia-6435337
2. Standard Catalog of World Coins 2001-Date http://www.bookplus.fi/kirjat/standard_catalog_of_world_coins_2001_-_date-4904929
3. Standard Catalog of World Coins 1901 - 2000, 2010 http://www.bookplus.fi/kirjat/standard_catalog_of_world_coins_1901_-_2000%2c_2010-4904928

Jostain syystä nuo kovakantiset versiot ovat edullisempia kuin muut, ja yksi vinkki mistä löytää melkein kirjan ku kirjan on Suomalaisen Kirjakaupan tilauspalvelu, tiskille vaan ja kysymään. Ystävälliset myyjät kaivavat halutun kirjan ja se tulee ilman lisäkuluja tilauksesta myymälään.
VHi

ViestiKirjoittaja joosekoo » 09 Maalis 2010, 00:49

minulla on krausen kirjat 1700--1800--1900, sekä tosi vanhasta kirjasta tehty kopio. sisältää vain venäjän kolikot.
tässä muutama näyte kuva oopuksesta. kopio on ihan hyvä laadultaa. ostin sen joskus 20v sitten pohjoishämeen numismaatikkojen huutokaupasta, hintalappu on vielä kiinni kirjassa (30mk)
http://kuvablogi.com/blog/17633/4/
suuruden hullu kaiken keräilijä www.joosekoo.suntuubi.com
joosekoo

ViestiKirjoittaja -JJH- » 11 Maalis 2010, 09:37

Täällä on yksi Neuvostoliiton rahojen keräilijä ja jotain aineistoakin olen aiheeseen liittyen etsiskellyt. Tarkoitukseni on kerätä kustakin rahasta yksilö, mutta juuri näitä "1 haiven on viisi mikrometriä enemmän vasemmalla kuin tossa toisessa" -tyyppiset variantit unohdan täysin. Ensimmäisenä tekona kannattaa tässä aihepiirissä heittää Krausen kirja roskiin, koska se on täynnä virheitä ja arvot ihan hatusta vedettyjä. Parhaita kirjoja sitä varten, että näkee mitä kolikoita edes on olemassa, niin se on:

Andrej Fedorin - Moneti Strani Sovjetov 1921-1991

Itse en venäjää puhu / lue sujuvasti, mutta pari vuotta opiskelleena ihan perusjuttuja pystyy hakemaan kirjasta. Ja samalla kirja toimi kuvineen erinomaisena lähteenä, kun haarukoin oman keräilyni laajuutta. Kirjaa apuna käyttäen 1921-1991 välisiä Neuvostoliiton kiertokolikoita tulisi ½ kopeekasta 10 ruplaisiin 551 kappaletta. Tähän päälle sitten juhlaruplat ja kulta-chervonetzit. Kokonaismäärä olisi minulla excelissä 735 kappaletta. Se, milloin on mahdollista hommata mm. kultaisia tai platinaisia juhlarahoja, se aika lienee käsillä sitten kun rikastuu :D

Yleisesti käytän jonkinlaisena arviona NL:n kolikoiken hinnasta sivustoa (hinnat ruplissa, eivät välttämättä absoluuttisesti oikein, mutta eri kolikoiden välisestä hintasuhteesta pääsee jyvälle paremmin kuin Krausen kanssa):

http://www.arcamax.ru/price.htm

Sitten setelit - tästä minulla ei ole vielä olemassa muuta lähdeaineistoa, kuin Standard Catalogit. Siitä samaten varoituksen sana, että hinnat ovat kirjassa ihan mitä sattuu. Todellisuudessa hinnat ovat aivan eri sfääreissä etenkin NL:n alkuvaiheen seteleiden osalta. Esimerkiksi 1924 vuoden kopeekkasetelit ovat tosiasiassa aivan eri hinnoissa, kuin mitä Krause valehtelee. Toki, Neukkurahojen kerääjälle tilanne on hyvä, koska Suomesta voi löytää erityisen edukkaasti rahoja Venäjän hintatasoon nähden (esim. 50 kop 1924 seteli - ostin Suomesta alle 30e:n hinnalla, Molotok.ru huutokauppasivusto antaa näille vastaavassa kunnossa kolminumeroisia $$-hintoja).

Suomen tarjonta pääasiassa koostuu ikävästi viinaturismin aikakauden rahoihin. 1961 -> löytyy pilvin pimein, paitsi ne vaikeat vuodet 60-70 -luvuilla tietyillä nimellisarvoilla. Varhaisempia kolikoita löytyy Suomen markkinoilta samaten vain niitä yleisiä vuosia, puoli-harvinaisia tai harvinaisia löytyy lähinnä kerran vuodessa jos käy kauhea säkä. Suoraan suosittelisin, että heität verkot isoimmille vesille l. lähdet ostamaan rahat ulkomailta, josta löytyy tarjontaa jo eri tavalla. Vaikeimmat yksilöt on likipitäen pakko ostaa suoraan Venäjältä, joskin hinta sitten pompahtaa taas eri sfääreihin (puhutaan nelinumeroisista taala-lukemista).

Tässä näin alkuunsa minun näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta.

-JJ-

PS. Hiphei, tämä olikin minun 100. postaus tänne :D
-JJH-

ViestiKirjoittaja VHi » 11 Maalis 2010, 09:48

Itse kanssa suhtaudun penseästi siihen, että onko mahdollista tehdä kirja jossa on kaikki maailman kolikot hintoineen ja viel niin että se tieto pitää paikkansa :D pitääkö nuo vuosiluvut tuossa krausen kirjassa paikkansa, nyt on rahat kehyksissä, ja seuraava askel olisi laittaa kansioon. Voiko krausen kirjaan luottaa tuossa hommassa vai puuttuuko sieltä vuosia välistä?

Ja sit vielä se, että mistähän tuota Andreim kirjaa kannattaisi alkaa etsiä?
VHi

ViestiKirjoittaja -JJH- » 11 Maalis 2010, 11:53

Krause listaa kyllä aika hyvin asioita, mutta muistaakseni Krause on listannut myös sellaisia versioita, joita ei välttämättä löydy kunnolla esmes Fedorinin kirjasta (esimerkiksi 40/50-luvuilla jotkut kolikot, joissa on sama vuosi, mutta vaakunapuolella eri määrä "lenkkejä"). Samaten Krause taisi olla aika hukassa myös 1990/91-vuosien eri lyöntimerkkien kanssa. Tein itse listan aikojen alussa Krausen mukaan, mutta siihen tuli jonkun verrankin muutoksia kun sain Fedorinin käteen.

Fedorinin kirjaa löytää eBaysta vissihin ainakin?

-JJ-
-JJH-

ViestiKirjoittaja Wiiksi » 12 Maalis 2010, 14:18

Itse olen kerännyt myös Venäjä/Neuvostoliitto-kokoelmaa kokomaailmakeräilyn yhteydessä ja lähdekirjallisuutena olen käyttänyt vain Krausen opuksia niiden kaikista puutteistaan huolimatta. Periaatteena on ollut kerätä kolikoita tyypeittäin Krausen tyypittelyn mukaan myös juhlarahat mukaanlukien. Kuten jo mainittiinkin, niin Neuvostoliiton rahojen osalta tarjonta Suomessa keskittyy 1960-lukulaisiin ja sitä uudempiin rahoihin. Joskus olen miettinytkin että nuo 1930-luvun kolikot mitä myös näkee jonkin verran liikkeellä, lienevät suurimmaksi osaksi rintamatuliaisia sotien ajalta?

Pitääkin käydä kirjastossa tarkistamassa kolikoiden tyyppiluokituksia muista kuin Krausen teoksista, vaikka en itsekään kuuluu nähin "yksi risu enemmän tekee kolikosta uuden tyypin" -kannattajiin.
Ei rahaa joka ei olisi katsomisen arvoinen
Wiiksi

ViestiKirjoittaja VHi » 13 Maalis 2010, 00:37

1 kopeekkaisia aloin laittamaan kansioon Krausen listan perusteella, tuli pirun hienon näköinen :) Kyllä nuo Neuvostoliiton ja Venäjän kolikot ovat omalla tavallaan komeita rahoja. Tilasin suomalaisesta tuon Pohjois-Euroopan ja Venäjän rahakirjan mikä tuolla ylempänäkin on, saa nähdä millainen on. Kiitos vinkeistä ja neuvoista, palaillaan astialle arvon keräilytoverit! Tavarits, vai mitenkä se meni. Olen loppuvuodesta lähdössä kolmen kuukauden työharjoitteluun Pietariin, kattellaan niitä nykyrahoja vaikka sitte silloin, ja halukkaille tuon kanssa jos kiinnostusta löytyy :)
VHi

5 kopeekkaa

ViestiKirjoittaja qqqqq » 14 Maalis 2010, 09:59

Löytynyt pellolta n. 15 vuotta sitten. Halkaisija n. 35mm. olisiko tietoa arvosta? ( merkintä E.M. ) Vuosiluku 1852 ja kaksipäinen kotka.
Viimeksi muokannut qqqqq päivämäärä 14 Maalis 2010, 18:11, muokattu yhteensä 1 kerran
qqqqq

ViestiKirjoittaja antti r » 14 Maalis 2010, 10:13

Saatko kuvaa omasta rahastasi?
Antti Rantala antti.rantala2[at]@gmail.com
antti r

NL Olympiaraha

ViestiKirjoittaja qqqqq » 14 Maalis 2010, 13:38

1977 lyöty NL Olympiaraha vuodelle 1980. Kunto aivan kuin uusi. Mikä on arvo euroina?
qqqqq

Seuraava

Paluu Maailman rahat