Täällä on yksi Neuvostoliiton rahojen keräilijä ja jotain aineistoakin olen aiheeseen liittyen etsiskellyt. Tarkoitukseni on kerätä kustakin rahasta yksilö, mutta juuri näitä "1 haiven on viisi mikrometriä enemmän vasemmalla kuin tossa toisessa" -tyyppiset variantit unohdan täysin. Ensimmäisenä tekona kannattaa tässä aihepiirissä heittää Krausen kirja roskiin, koska se on täynnä virheitä ja arvot ihan hatusta vedettyjä. Parhaita kirjoja sitä varten, että näkee mitä kolikoita edes on olemassa, niin se on:
Andrej Fedorin - Moneti Strani Sovjetov 1921-1991
Itse en venäjää puhu / lue sujuvasti, mutta pari vuotta opiskelleena ihan perusjuttuja pystyy hakemaan kirjasta. Ja samalla kirja toimi kuvineen erinomaisena lähteenä, kun haarukoin oman keräilyni laajuutta. Kirjaa apuna käyttäen 1921-1991 välisiä Neuvostoliiton kiertokolikoita tulisi ½ kopeekasta 10 ruplaisiin 551 kappaletta. Tähän päälle sitten juhlaruplat ja kulta-chervonetzit. Kokonaismäärä olisi minulla excelissä 735 kappaletta. Se, milloin on mahdollista hommata mm. kultaisia tai platinaisia juhlarahoja, se aika lienee käsillä sitten kun rikastuu

Yleisesti käytän jonkinlaisena arviona NL:n kolikoiken hinnasta sivustoa (hinnat ruplissa, eivät välttämättä absoluuttisesti oikein, mutta eri kolikoiden välisestä hintasuhteesta pääsee jyvälle paremmin kuin Krausen kanssa):
http://www.arcamax.ru/price.htmSitten setelit - tästä minulla ei ole vielä olemassa muuta lähdeaineistoa, kuin Standard Catalogit. Siitä samaten varoituksen sana, että hinnat ovat kirjassa ihan mitä sattuu. Todellisuudessa hinnat ovat aivan eri sfääreissä etenkin NL:n alkuvaiheen seteleiden osalta. Esimerkiksi 1924 vuoden kopeekkasetelit ovat tosiasiassa aivan eri hinnoissa, kuin mitä Krause valehtelee. Toki, Neukkurahojen kerääjälle tilanne on hyvä, koska Suomesta voi löytää erityisen edukkaasti rahoja Venäjän hintatasoon nähden (esim. 50 kop 1924 seteli - ostin Suomesta alle 30e:n hinnalla, Molotok.ru huutokauppasivusto antaa näille vastaavassa kunnossa kolminumeroisia $$-hintoja).
Suomen tarjonta pääasiassa koostuu ikävästi viinaturismin aikakauden rahoihin. 1961 -> löytyy pilvin pimein, paitsi ne vaikeat vuodet 60-70 -luvuilla tietyillä nimellisarvoilla. Varhaisempia kolikoita löytyy Suomen markkinoilta samaten vain niitä yleisiä vuosia, puoli-harvinaisia tai harvinaisia löytyy lähinnä kerran vuodessa jos käy kauhea säkä. Suoraan suosittelisin, että heität verkot isoimmille vesille l. lähdet ostamaan rahat ulkomailta, josta löytyy tarjontaa jo eri tavalla. Vaikeimmat yksilöt on likipitäen pakko ostaa suoraan Venäjältä, joskin hinta sitten pompahtaa taas eri sfääreihin (puhutaan nelinumeroisista taala-lukemista).
Tässä näin alkuunsa minun näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta.
-JJ-
PS. Hiphei, tämä olikin minun 100. postaus tänne