Krugerrandin aitous

Keskustelua muista maailman rahoista.

Valvoja: Moderaattorit

greeterdog

Krugerrandin aitous

Viesti Kirjoittaja greeterdog » 03 Syys 2020 11:38

Hei!

Ostin joitakin kuukausia taaksepäin kaksi Krugerradia suomalaisesta kulta-alan liikkeestä. Toinen oli vuoden 2020 kolikko ja toinen vuodelta 1978. Tuo 78 kolikko näytti minusta hieman erilaiselta kuin 2020 malli ja pikaisen googletuksen jälkeen sain selville että näitä krugerrandeja on ilmeisesti jonkin verran väärennettyinä liikenteessä.

Kolikot painavat kummatkin 33g (minulla ei ole tämän tarkempaa vaakaa käytössä) ja ovat silmämääräisesti samankokoisia. Iphonen CoinTester appin mukaan kummatkin ovat kunnollisia.

Minun silmääni tuo 78 kolikko on "keltaisempi" ja siitä on paljon vähemmän tuota kuparinväriä.
Kuva
Kuva

Lisäksi kolikko on kiiltävämpi verrattuna 2020 mallin melkeinpä mattapintaan.
Kuva
Kuva

2020 kolikossa on nuo reunojen "hampaat" säännöllisesti, kun taas 78 kolikossa osa näyttäisi jopa puuttuvan (voiko olla kulunut pois?)
Kuva

Sivulta katsoen tuo vanhempi kolikko on mahdollisesti "vähemmän suora" vaikkapa tämän kuvan nenän vasemmalta puolelta
Kuva
vs
Kuva

Liikkeen mukaan puhelinkeskustelussa kaikki liittyy vuoden 78 painamisprosessiin ja hän kertoi ettei ole koskaan nähnyt väärää Krugerrandia. Itse olen asiassa täysin ummikko ja ajattelin kääntyä teidän fiksumpien puoleen - onko minulla syytä olla huolissani ja jos niin mitkä olisivat asianmukaiset jatkotoimet? Voin yrittää ottaa parempia kuvia jos tästä olisi hyötyä.

Kiitokset jo etukäteen!

Whee

Re: Krugerrandin aitous

Viesti Kirjoittaja Whee » 07 Syys 2020 12:29

Väriero johtuu siitä että tuo 1978 kolikko on kiillotettu. Kolikon pinta on naarmuinen, joten sitä on käsitelty paljon. Kolikkoon on varmasti jäänyt erinäisiä tahroja käsittelyn seurauksena ja ne on hangattu jollain kiillotusaineella pois. 2020 kolikko on ''kuparisempi'' koska siinä on alkuperäinen patina pinnassa ja sitä ei ole menty räpeltämään millään kemikaaleilla.

greeterdog

Re: Krugerrandin aitous

Viesti Kirjoittaja greeterdog » 08 Syys 2020 11:17

Ei siis syytä huoleen. Kiitos vastauksesta!

Vastaa Viestiin