Kopioiden merkitseminen

Tänne voi laittaa selvityspyyntöjä kohteista.

Valvoja: Moderaattorit

Wiiksi

Kopioiden merkitseminen

Viesti Kirjoittaja Wiiksi » 26 Elo 2016 18:27

Olen joskus saanut pari kiinalaista kopiokolikkoa tuliaisiksi ja ajattelin että voisi olla asiallista merkitä ne selvästi kopioiksi. Millä tavoin muut ovat pysyvästi merkinneet kopiot, niin että jälki olisi siisti? Mielellään kotikonstein tehtävissä olevat keinot, tiedän kyllä kaiverruskynät yms.
Ei rahaa joka ei olisi katsomisen arvoinen

Stereo-tyyppi

Re: Kopioiden merkitseminen

Viesti Kirjoittaja Stereo-tyyppi » 28 Elo 2016 13:47

Wiiksi kirjoitti:Olen joskus saanut pari kiinalaista kopiokolikkoa tuliaisiksi ja ajattelin että voisi olla asiallista merkitä ne selvästi kopioiksi. Millä tavoin muut ovat pysyvästi merkinneet kopiot, niin että jälki olisi siisti? Mielellään kotikonstein tehtävissä olevat keinot, tiedän kyllä kaiverruskynät yms.
Kaivertamisen ohella permanenttitussi lienee olennaisin vaihtoehto. Permanenttitussin saa varmasti kyllä metallista hinkattua pois, joten ei se ninkutsuttua siirronsaajaa estä sitä poistamasta ja tekemästä petosta, mutta eipähän ainakaan unohdu itseltään että ovat kopiona.

Itse olen ostanut vain yhden 1800-luvun kopiosetelin tarkastellakseni minkälaatuisia väärennykset ovat jotta osaa tunnistaa aitoja ostaessaan. Oli melko tökerö yritys (esim. paperista erotti samantien että oli käytetty käytännössä tavallista kopiopaperia) joten kiroitin vain permanettitussilla paperiin että kopio.

Wiiksi

Re: Kopioiden merkitseminen

Viesti Kirjoittaja Wiiksi » 29 Elo 2016 11:25

Kiitoksia - tuo tussi tosiaan voisi ainakin tähän hätään riittää, täytyy vaikka kaiverruttaa pysyvämpi merkki joskus jos on mahdollisuus. Nämä kiinalaiset dollarikopiot saavat taustansa (tuliainen Kiinasta) ja hyvän laatunsa ansiosta jäädä kokoelmaan, mutta muuten nuo erien yms. mukana tulleet kopiot tulee kyllä yleensä viskattua suoraan metallinkeräykseen.
Ei rahaa joka ei olisi katsomisen arvoinen

Vastaa Viestiin