Kunniamerkkikokoelmat

Keskustelua mitaleista ja kunniamerkeistä.

Valvoja: Moderaattorit

tnt888

Re: Kunniamerkkikokoelmat

Viesti Kirjoittaja tnt888 » 22 Touko 2014 12:25

Ite kokeilin muistaakseni 500eurolla... kyllähän tuollaisen merkin mielellään ostaisi, mut halvemmalla. Tuollaisia virhe lyöntejä tuskin hirmuisesti on liikkeellä. Voihan siitä joku maksaa ihan kivan summan... mielenkiintoista
only dead have seen the end of war

www555

Viesti Kirjoittaja www555 » 24 Touko 2014 22:30

Tänään yksi tuttava kävi näyttämässä hyväkuntoista Lapinrintama 41-43 -merkkiä mustalla pohjalla ja kyseli arvoa ja että mikä se oikein on. Luuli että se on joku kaatumismerkki.

Sanoi että oli käynyt Helsinkiläisessä liikkeessä X (en tuntenut kertomansa sijainnin perusteella) näyttämässä jokin aikaa sitten ja oli tarjoittu 35 eur. Kun ei ollut suostunut myymään oli vielä hädissään tarjottu ovelta poistuessa että "No voin 50 eur laittaa".

Totesin että kannattaa kyllä valkata tarkkaan mihin nuo myy (ei ollut edes myymässä, halusi vain tietää oikean arvon) - itse sanoin että jos haluaisin sen kokoelmaan, niin 400-500 saa minulta riippuen päivästä, rahatilanteesta ja mielialasta, huutokaupasta varmaan saisi enemmänkin mutta joutuu maksamaan provikatkin eli jossain samassa summassa oltaisiin. En tosin halunnut ostaa kun löytyy jo kokoelmasta - eikä ollut siis myynissäkään. Jos kuitenkin ostaisin myytäväksi eli asettuisin "oikean" diilerin housuihin niin reilu hinta minusta olisi 300 eur vähintään heti käteen läpsäistynä. (koska täytyyhän sen kauppiaankin jotain tienata)

Oli tietysti tyytyväinen kuulemaansa - itse vain ihmettelen sitä kuinka härskisti noista tarjotaan karmaisevaa alihintaa. Minusta se on vähän kuin housuihin kusemista, lämmittää hetken ja sitten tulee kylmä. Kerran kun sen saa niin tekee muutaman satasen tilin. Sitten jos siitä narahtaa jossain vaiheessa niin saa kyllä paljon huonoa mainetta tuolla meiningillä ja jos sana sattuu yhtään kiertämään, voi jäädä joku ihan helmi tulematta tarjolle.

maksumiäs

Viesti Kirjoittaja maksumiäs » 25 Touko 2014 13:19

Itse kävin eräässä X liikkeessä kysymässä hintaan eräille kunniamerkeille (5 kpl), ja 100e olisi suostunut antamaan, koska oli hyvä päivä.

En suostunut koska tiesin että huutokaupalla saisin jo kahdesta merkistä sen summan, ja sainkin. Siinä luottamus karisi vähän siihen myyjään.
Hullu mies Huittisista, syö enemmän kuin tienaa.

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 25 Touko 2014 14:54

maksumiäs kirjoitti:Itse kävin eräässä X liikkeessä kysymässä hintaan eräille kunniamerkeille (5 kpl), ja 100e olisi suostunut antamaan, koska oli hyvä päivä.

En suostunut koska tiesin että huutokaupalla saisin jo kahdesta merkistä sen summan, ja sainkin. Siinä luottamus karisi vähän siihen myyjään.
Kannattaa muistaa, että oikeiden/virallisten yrittäjien tulee maksaa omat ja työntekijöidensä palkat (palkkamenothan Suomessa on melkein 2-kertaiset varsinaiseen palkkaan verrattuna), verot, tilavuokrat ja kaiken lisäksi saatava myytyä hankkimansa kohteet voitolla, jotta yrittäjyys kannattaa. Täten kyllä ymmärrän, että myyntiartikkelit on saatava halvalla. Poikkeuksen muodostaa huutokauppatavarat, joita yrittäjän ei tarvitse itse ostaa, vaan ottaa kaupankäynnistä n. 30 % provikat yht. myyjältä ja ostajalta.

maksumiäs

Viesti Kirjoittaja maksumiäs » 25 Touko 2014 15:31

Onko siis oikein että yrittäjät jotka tietävät tasan tarkkaan jonkin merkin arvon, tarjoaa asiasta tietämättömälle huomattavaa alihintaa?

tnt888

Viesti Kirjoittaja tnt888 » 25 Touko 2014 17:54

ymmärrän kyllä yrittäjää kun olen itsekkin sellainen, noin puolet palkasta menee veroihin, vakuutuksiin, yel- maksuihin ym. maksuihin. että kyllä kauppiaan on pakko tarjota ja ostaa halvemmalla, että saa palkkansa.

Mutta järkyttävän halvalla (kusen sua silmään meiningillä) ostaminen ei ole kannattavaan eikä mukavaa pitemmän päälle. voihan myyjä kertoa minkä arvoinen merkki on ja sitten selittää miksi tarjoaa alle käypäisen arvon!
se antaisi hyvän maineen myyjästä.
only dead have seen the end of war

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 25 Touko 2014 18:12

maksumiäs kirjoitti:Onko siis oikein että yrittäjät jotka tietävät tasan tarkkaan jonkin merkin arvon, tarjoaa asiasta tietämättömälle huomattavaa alihintaa?
Keräilybisneksessä on se huono homma, että tuotteiden hinnat ovat suht. vakiintuneita. Lähes kaikesta on olemassa arvohinnastot ja kuten kunniamerkkien kohdalla, niin hinnat ovat suht.vakiintuneita, jonka seurauksena keräilijät ovat hyvin hintatietoisia, kuten juuri sinä joka tiedät minkäarvoinen mikäkin merkki on. Tämän seurauksena kukaan keräilijä ei maksa kohteesta merkittävää ylihintaa. Myös ammattimyyjät tietävät tämän, jonka seurauksena on seuraava tilanne: kohteet on saatava sen verran halvalla, että saat myytyä ne suht. nopeaa, jotta homma etenee ja pidettyä yrityksesi kannattavana ja maksettua palkat jne. Arvokkaimpien kohteiden kohdalla voittomarginaali on tietenkin oltava suurempi. Jos ostat merkin 500 eurolla, niin todennäköisesti joudut myymään sen 900 eurolla (mikä on hintatietoisen ostajan mielestä merkin käypä markkina-arvo), etkä 505 eurolla, koska 5 euron "voitto" on naurettava, jollei kyseessä ole jsmm.

Kysymys on tietenkin siit kuinka paljon "alihintaa" myyjä tarjoaa? Jos tarjoaa Marskin rististä 200 euroa, niin sitten on jo ehkä liian ahne, mutta jos esim. Summan rististä tarjoaa 30 euroa, niin homma on minusta OK. Huutonetissä noiden hinnat pyörii 45-60 euron välissä ja keräilyliikkeissä 60-100 euron välissä. Onhan 30 euroa vähän jos vertaa myyntihintaa, mutta jos haluat maksaa työntekijöiden palkat ja muut kulut ajallaan, niin ei kyseisestä rististä voi maksaa reilua hintaa, kuten 50 euroa, koska sitten siitä pitäisi pyytää 150 euroa, jonka seurauksena risti on sulla myynnissä seuraavat 25-vuotta, koska kukaan ei maksa siitä pyytämääsi hintaa.

maksumiäs

Viesti Kirjoittaja maksumiäs » 25 Touko 2014 18:42

Toinen vaara on se kun asiasta tietämätön katsoo liikkeiden merkkien hintaa ja haluaa itse myydä samaan hintaan. Näitäkin on tavattu, ja he saavat yleensä tiputtaa hintaa huomatessaan ettei mene kaupaksi.

Jani_T
Viesti:

Kauppiaat & Mitä tavarasta kuuluisi maksaa

Viesti Kirjoittaja Jani_T » 26 Touko 2014 14:52

Tervehdys,

Keskustelu on siirtynyt mielenkiintoiseen aiheeseen jota kauppiaana (Finnmedals) joutuu miettimään lähes joka päivä. Tässä vähän näkökulmaa tiskin toiselta puolelta.

Muiden kauppiaiden puolesta en tietenkään osaa vastata, mutta voin itse kertoa mitkä asiat vaikuttavat siihen miten paljon pystyn tarjotusta kohteesta maksamaan:

1. Luonnollisesti kohteen harvinaisuus, eli miten usein sitä on yleisesti myynnissä.

2. Kunto. Yllättävän usein tarjotaan rikkinäisiä tai muutoin todella rähjäisessä kunnossa olevia kohteita - ja oletetaan että hintaero hyväkuntoiseen ei ole kovin suuri. Minulle emalimerkki josta emali on reippaasti rikki tarkoittaa vähintään -50% hinnasta. Toki poikkeuksia ovat äärimmäiset harvinaisuudet tai merkit joissa on käytetty niin huonoa emalia että ne ovat poikkeuksetta enemmän tai vähemmän rikki.

Asioita joita merkkiään myyvä henkilö ei voi tietää:

1. Onko minulla tiedossa mahdollinen ostaja tai ostajia.

Jotkin ihan hyvät keräilylliset kohteet ovat todella vaikeita myydä ja ne saattavat asustella liikkeessä kaksi vuotta ennenkuin kauppa syntyy. Yksi esimerkki on Lottapuku ilman mitään merkkejä. Periaatteessa se ei ole aivan yleinen ja moni keräilijä sellaisen hankkii, mutta niitä on niin paljon tarjolla.

2. Kuinka monta vastaavaa merkkiä minulla on varastossa.

Esimerkiksi tällä hetkellä on joitain muistoristejä, erityisesti uudempia lyöntejä joita en oikeastaan haluaisi edes ostaa. Tällaisissa tilanteissa teen se kyllä selväksi enkä edes tarjoa mitään ellei myyjä halua välttämättä päästä tavarastaan eroon.

3. Kuinka paljon minulla on rahaa sijoittaa kohteeseen ja kuinka pitkän aikaa oletan että se raha on kiinni siinä esineessä.

Kunniamerkkirivat ovat tällä hetkellä todella vaikeita myydä edes irtomerkkien hinnalla. En oikastaan ymmärrä miksei kokonaisuuksia kerätä enempää, koska minusta ne ovat kaikkein mielenkiintoisimpia varsinkin jos nimi on tiedossa ja mukana on dokumentteja ja valokuvia. Mutta kun ei kerätä.
Esimerkiksi ripa, jossa on VM1 41, VM2 41, VM2 39, Tsmm, Jsmm, Keski-Kannaksen risti, Rannikkojoukkojen risti ja Sininen risti. Kahdeksan kunniamerkin ripa ja kolme mitalia urhoollisuudesta. Tällainen kohde ilman papereita (ja jopa papereiden kanssa) on lähes mahdoton myydä mihinkään järkevään hintaan. Itse en suostu rikkomaan kunniamerkkikokonaisuuksia, joten mitäpä tällaisesta voisi maksaa?
Se pitäisi nimittäin myydä 10-20% halvemmalla kuin irtomerkit - sanotaan (irtomerkit 200 €+) 160 €. Siitä huolimatta sen myyntiaika voisi olla 2-3 vuotta. Yleensä maksan ostettaessa 50-70% arvioidusta myyntihinnasta (usko tai älä) ;), mutta tässä tapauksessa voisin maksaa 50 €. Mitä luulette että kahdeksan kunniamerkin rivan myyjä ajattelee tuosta tarjouksesta. Suuttuu.

Ei ole helppoa ei.

Aiemmin mainitut pohjaonginta-tarjoukset liikkeestä x ovat varmaankin Holmastolta. Ei se ole salaisuus, ei edes julkinen salaisuus. Olen itse puhunutkin Caritan kanssa asiasta jokunen vuosi sitten. Ihmettelin toimintatapaa, koska piirit ovat niin pienet, että suuri osa aktiivisesti kunniamerkkien keräilyä harrastavista tietää ettei merkkejä kannata sinne edes tarjota suoraan ostettavaksi. Heille tulisi sisään viisinkertaisesti tavaraa jos he tarjoaisivat edes 30% myyntihinnasta, mutta kukin tallaa tavallaan.

Sellaisia liikkeitä joilla ei ole asiantuntemusta alasta ei kannata syyttää liian pienistä tarjouksista. Jokainen ostos on heille riski ja he haluavat sen minimoida tarjoamalla mahdollisimman vähän.

Mikä kauppiasta ärsyttää?

Minulle tulee 30-50 sähköpostia viikossa joissa kysellään jotain tai tarjotaan merkkejä. Pyrin vastaamaan niihin siltä osin kun sähköpostin välityksellä tulleista kuvista saa tolkun.

Yleensä en pysty sanomaan merkin tarkkaa arvoa kuvista (kunto, tyyppi jne.), ja jos kysyjä on minulle tuntematon, kerron korkeintaan hintahaitarin mitä siitä voisin itse maksaa.
En myöskään laskuta ellei työ vaadi todellista tutkimusta tai kirjallista arvioita. Aika monella kysyjällä ei ole aikomustakaan myydä esineitä minulle, vaan miettiä lähtöhintaa huuto.netiin tai muuhun vastaavaan paikkaan. Jokainen saa toki myydä omistamansa esineet miten haluaa, mutta minunkin täytyy miettiä miten paljon työaikaa voin uhrata hyväntekeväisyyteen.
Jos en anna kattavaa vastausta ihmiset usein ajattelevat kauppiaan olevan ahne tai pimittävän tietoa. Tästä ei ole kysymys, vaan siitä, että näitä kyselyjä tulee niin paljon ettei niihin yksinkertaisesti voi käyttää kaikkea aikaa. Välillä tuntuu, että tämä on ainut asiantuntijatyö jota oletetaan tehtävän ilmaiseksi. Tässä suhteessa Holmaston paljon parjattu maksullinen arviointipuhelin on ihan ymmärrettävä juttu.

Keräilijähinta

Tämä on hauska juttu. Olen itse aloittanut keräilijänä ja olen sellainen edelleen. Moni ajattelee keräilijän maksavan aina enemmän kuin kauppiaan ja myyvän reilumpaan hintaan kuin kauppias. Olen ollut tällä alalla yli 20-vuotta ja tämän suurempaa urbaania legendaa ei ole olemassakaan. Voisin väittää, että 90% keräilijöistä on vähintään pieniä kauppiaita. Tässä ei tietenkään ole mitään väärää ja se on luonnollinen tapa rahoittaa oman kokoelman hankintoja. Satunnaisesti aika iso osa tavarasta jota minullekin tulee kiertää tällaista reittiä.

Minulla on toisinaan ilmoituksia lehdissä jossa "Keräilijä ostaa" tyyppiset henkilöt ilmoittelevat samoilla palstoilla. Toisinaan tulee tilanne jossa tietystä kohteesta syntyy tarjouskilpailu ja lähes poikkeuksetta minun tarjoukseni on korkein. Usein kuulen jälkeenpäin myös muista tarjouksista ja niiden tekijöistä varsinkin jos ne ovat olleet hävyttömän alhaisia. Keräilijän ei myöskään tarvitse maksaa veroja eikä muita yritystoiminnasta aiheutuneita kustannuksia mikäli liikevaihto pysyy riittävän alhaisena.

Hyvien kavereiden kesken hommat voivat tietenkin toimia toisin, mutta samalla tavalla kauppiaalla on hyviä asiakkaita. Poikkeus vahvistaa säännön, eikä mitään edellä kirjoitettua pidä automaattisesti yleistää. Pääosin minulla on vain hyviä kokemuksia suomalaisista keräilijöistä.

Se mikä eniten ärsyttää ovat väärennökset. Niitä myyvät henkilöt kirjaimellisesti astuvat varpailleni. He heikentävät koko alan kiinnostavuutta ja uskottavuutta ja moni keräilijä on lopettanut koko harrastuksen tämän takia. Nämä ihmiset ovat kuin doping urheilussa, he kilpailevat samassa kilpailussa mutta epäreiluin keinoin. Kunniamerkkien kerääminen ei ole aivan helppoa, ei varsinkaan kun puhutaan Saksalaisista tai Neuvostoliittolaisista kohteista.

Jani

Miliisi

Viesti Kirjoittaja Miliisi » 28 Touko 2014 18:54

Pitkästä aikaa tuli uusia hankintoja. Alkaa tuntuun että suomessa tarjonta alkaa oleen heikkoa niin ebayn kautta tuli hommailtua 4 mitalia.

Asevoimien veteraanin mitalin hommasin toisen kipaleen kun sattui halvalla löytyyn samalta myyjältä ja kgb:n nuhteettomasta palveluksesta saadut 1. 2. ja 3. luokan mitalit. Kokoelmasta löytyykin jo aikaisempina hankintoina puolustusministeriön 2. ja 3. luokan mitalit. Vielä jossain välissä metästää tuohon 1. luokan mitali ja sitten tuo mvd:n sarja.

Kuva

Jani_T
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani_T » 29 Touko 2014 19:31

Näiden nuhteettoman palveluksen mitalien kanssa kannattaa olla tarkkana kun hankkii harvinaisempia, esim. MOOP-ajan (1962-1968) mitskuja.

Myynnissä on hävyttömän hyviä kopioita. Kuvassa esimerkki, kopio vasemmalla. Ympyröidyistä kohdista löytyy selvimmät erot.
Kopio on ihan oikean kokoinen, kuvassa vaan skaalattu hieman suuremmaksi

Jani
Liitteet
moop.jpg

FRE_A_K

Viesti Kirjoittaja FRE_A_K » 29 Touko 2014 20:06

Tuli itsekkin pitkästä aikaa tutkiskeltua omaa Neuvostoliitto-osastoa...
Kuva

Mukavia yksityiskohtia näissäkin esimerkiksi tuo merimiehen päähineen teksti.

Miliisi

Viesti Kirjoittaja Miliisi » 30 Touko 2014 22:10

Jani_T kirjoitti:Näiden nuhteettoman palveluksen mitalien kanssa kannattaa olla tarkkana kun hankkii harvinaisempia, esim. MOOP-ajan (1962-1968) mitskuja.

Myynnissä on hävyttömän hyviä kopioita. Kuvassa esimerkki, kopio vasemmalla. Ympyröidyistä kohdista löytyy selvimmät erot.
Kopio on ihan oikean kokoinen, kuvassa vaan skaalattu hieman suuremmaksi

Jani
Kiitokset tiedosta. Vaikka en varmaankaan tule noita harvinaisempia versioita kerään niin on kuitenkin hyvä tietää vastaisuuden varalle.

www555

Viesti Kirjoittaja www555 » 07 Kesä 2014 19:56

Pitkästä aikaa Itävalta -kokoelma karttui.

"Feldpilot" -merkki, mallia 1913 - tätä mallia on meikäläisen tietojen mukaan jaettu 1913-1917 välillä yhteensä 797 kpl.

Kuva

FRE_A_K

Viesti Kirjoittaja FRE_A_K » 07 Kesä 2014 20:08

Erinomaisia yksityiskohtia. Upea merkki!

Vastaa Viestiin