Kolikoiden puhdistus

Tietoa rahojen säilytys- sekä puhdistusmahdollisuuksista. Huomioi, että rahan puhdistus voi vahingoittaa rahaa ja näin myös alentaa sen arvoa!

Valvoja: Moderaattorit

TheMakke

Kolikoiden puhdistus

Viesti Kirjoittaja TheMakke » 05 Helmi 2012 22:59

Kolikoita on hyvä puhdistaa/kiillottaa ihmesienellä. Kolikoista tulee kuin uusia! Kerron tämän kokemuksella.

* * *
adminedit: Muille lukijoille ja maallikoille: ÄLKÄÄ kiillottako kolikoita millään !

* * *
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä SMP, muokattu yhteensä 6 kertaa
Syy: kansalaisvalistusta
Maailma menee rahan perässä ja minä rahan.

Vovan987

Re: Kolikoiden puhdistus

Viesti Kirjoittaja Vovan987 » 05 Helmi 2012 23:22

Voisitko valaista mikä tämä "ihmesieni" on? :D

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 05 Helmi 2012 23:59

Vovan987 kirjoitti:Voisitko valaista mikä tämä "ihmesieni" on? :D
http://www.siivous.fi/yellowservice/tuo ... pkt-102750

antti r

Viesti Kirjoittaja antti r » 06 Helmi 2012 06:48

Oletko koskaan nähnyt täysin punaista vanhaa kuparirahaa, joka on kuitenkin kulunut ja täynnä naarmuja? Siinä hyvä esimerkki siitä, kuinka rahansa saa pilattua kiillottamalla ja kokoelman arvon alas. Huutokaupoissa harmi katsella, kun muutoin hyvät rahat eivät meinaa mennä kaupaksi polkuhinnallakaan kun patina puuttuu.

Rahojensa kiillottaminen kielletty. Puhdistaa voi pahimmat, mutta hyvin varovaisesti.
Antti Rantala | antti.rantala2@gmail.com

cevy

Viesti Kirjoittaja cevy » 06 Helmi 2012 10:56

TheMakke kirjoitti:Kolikoita on hyvä puhdistaa/kiillottaa ihmesienellä. Kolikoista tulee kuin uusia! Kerron tämän kokemuksella.
Tuollaisella: http://verkkokauppa.kuopiontekniikka.fi ... 11_bdf.jpg sitä vasta puhdasta ja kiiltävää jälkeä kolikoihin saakin.

SMP
Site Admin

Viesti Kirjoittaja SMP » 06 Helmi 2012 16:39

cevy kirjoitti:
TheMakke kirjoitti:Kolikoita on hyvä puhdistaa/kiillottaa ihmesienellä. Kolikoista tulee kuin uusia! Kerron tämän kokemuksella.
Tuollaisella: http://verkkokauppa.kuopiontekniikka.fi ... 11_bdf.jpg sitä vasta puhdasta ja kiiltävää jälkeä kolikoihin saakin.
Meinas mennä kahvit pitkin näyttöä!

;)
Hyvä tietolähde ***Standard Catalog of WORLD COINS***
-SMP-

marienberg

Viesti Kirjoittaja marienberg » 06 Helmi 2012 18:11

Pitäisiköhän tänne foorumille lisätä raha-aiheinen vitsipalsta, että saadaan kaikki "ihmejutut" jatkossa ohjattua sinne. Jokuhan voi innostua ihan oikeastikin kokeilemaan noita kyseenalaisia puhdistusmenetelmiä.

Itse testasin taannoin vahingossa sitruunahapon tehoa vuoden 1870 penniin. Vaimo oli laittanut vedenkeittimeen sitruunahapot kalkkia liuottamaan, ja keitintä sen kummemmin tarkistamatta meikäjussi kiehautti vedet, jotta saisi kolikoista hieman rasvajälkiä poistetuksi. Vesihauteesta paljastuikin sitten poikkeuksellisen upea penni. Ei ollut enää rasvaisia sormenjälkiä jäljellä, mutta eipä ollut myöskään patinan patinaa. Enkä alkuunkaan ymmärtänyt, mikä hommassa saattoi mennä pieleen.
...kunnes muutamaa tuntia myöhemmin kuulin iloisen toteamuksen: "Ai, sä sitten hoiditkin ton keittimen putsauksen loppuun!".
Kuva

Coin

Viesti Kirjoittaja Coin » 07 Helmi 2012 07:22

Otsikon aiheeseen voisin kommentoida sellaista että testasin noin vuosi sitten apteekkiasetonia sekä rautakaupan asetonia muutamiin eri materiaalia oleviin unc kolikoihin, euroja lähinnä sekä muutamiin mahdollisimman samanlaisiin kupari, hopea ja al. pro-kolikoihin ja sen jälkeen pistin nuo rahsilmiin. Nyt tutkailtuani kolikoita, en näe niissä yhtään mitään eroja. Joten se myytti on ainakin minun osaltani murrettu että asetoneissa jotain eroja olisi. Vastuuvapauden otan silti. Itse olen käyttänyt sellaista punaisen värisessä isossa purkissa olevaa, joka kaupassa on melkein tuota. Säästö on huomattava. Jätän kolikot yhä kuitenkin seurantaan ja katsotaan taas jonkin ajan kuluttua, vaikka tosin en alunperinkään tuota väitettä rautakaupan asetonista hyväksynyt.
Raha maailmaa pyörittää... Ja minä rahaa...

cevy

Viesti Kirjoittaja cevy » 10 Helmi 2012 20:47

Coin kirjoitti:Otsikon aiheeseen voisin kommentoida sellaista että testasin noin vuosi sitten apteekkiasetonia sekä rautakaupan asetonia muutamiin eri materiaalia oleviin unc kolikoihin, euroja lähinnä sekä muutamiin mahdollisimman samanlaisiin kupari, hopea ja al. pro-kolikoihin ja sen jälkeen pistin nuo rahsilmiin. Nyt tutkailtuani kolikoita, en näe niissä yhtään mitään eroja. Joten se myytti on ainakin minun osaltani murrettu että asetoneissa jotain eroja olisi. Vastuuvapauden otan silti. Itse olen käyttänyt sellaista punaisen värisessä isossa purkissa olevaa, joka kaupassa on melkein tuota. Säästö on huomattava. Jätän kolikot yhä kuitenkin seurantaan ja katsotaan taas jonkin ajan kuluttua, vaikka tosin en alunperinkään tuota väitettä rautakaupan asetonista hyväksynyt.
Rautakauppaasetonin ja puhdistetun apteekkiasetonin ero on käytännössä todella pieni. Käytännössä eron huomaa vasta muutaman vuoden jälkeen, ja silloinkin ainoastaan jos kolikkoa ei ole huuhdeltu tosi hyvin asetonipesun jälkeen.
Tee testi, jossa puhdistat samanlaiset kuparikolikot toisen tavallisella- ja toisen puhdistetulla asetonilla (älä huuhtele niitä vaan ainoastaan kuivaa ne ennen laittamista kehykseen) testi kestää noin pari vuotta jolloin huomaat eron.

ramppa

Viesti Kirjoittaja ramppa » 11 Helmi 2012 05:50

mitä jälkiä asetoni jättää jos sitä ei huuhtele? itse en ole huuhdellut ollenkaan kolikoita asetoni putsauksen jälkeen.
Minulla ei ole kuin 2-3 vuoden kokemus, vielä ei ole mitään erikoista näkyvissä.
ramppa

JaniO

Viesti Kirjoittaja JaniO » 11 Helmi 2012 10:15

Ammattokonservaattorit museoissa poistavat asetonin etanolilla, jonka jälkeen kolikot käytetään uunissa matalassa lämpötilassa, jolloin etanolikin haihtuu. Suomessa tavallinen maalikko ei kuitenkaan taida saada käsiinsä edes denaturoitua puhdasta alkoholia?

cevy

Viesti Kirjoittaja cevy » 23 Helmi 2012 21:47

ramppa kirjoitti:mitä jälkiä asetoni jättää jos sitä ei huuhtele? itse en ole huuhdellut ollenkaan kolikoita asetoni putsauksen jälkeen.
Minulla ei ole kuin 2-3 vuoden kokemus, vielä ei ole mitään erikoista näkyvissä.
Tuon asetonin vaikutuksen huomaa helposti ja nopeasti yksinkertaisella testillä, eli kaada teelusikallinen asetonia puhtaan lasin tai peilin päälle ja anna kuivua. Kokeile niin voit yllättyä tuloksesta.

Niin kuin Jani tuossa jo mainitsikin, niin asetonipesun jälkeen kolikot kannattaa aina pestä vaikkapa vedellä ja laimealla astianpesuaineella sekä kuivata hyvin.

TheMakke

Viesti Kirjoittaja TheMakke » 17 Maalis 2012 17:40

no itellä ei ainaskaan naarmuja tullu. Lika lähti niin hyvin että koko allas oli mustana!
PS. Jos joku ei usko niin kuvaa saa sähköpostiin.
Maailma menee rahan perässä ja minä rahan.

Peruuth

Viesti Kirjoittaja Peruuth » 10 Elo 2012 09:40

Hei,
Olen noviisi alalla ja tämä on ensimmäinen kommenttini.

Olen perinyt aika lukuisan (arvosta en vielä tiedä) kokoelman lähinnä kolikkoja 1800-luvun loppupuolelta moderniin aikaan. Joukossa on vanhoja Suomen markkoja seteleinä ja myös Venäläisiä seteleitä vuosisadan alusta.

Jos oikein ymmärrän palautteet niin ei kannata minun yrittää puhdistaa tai tehdä mitään ennen kuin on useammalla ammati-ihmisellä käyttänyt kokoelman katsottavana.
/ P. Ruuth, Stockholm
C.R.E.A.M.

SMP
Site Admin

Viesti Kirjoittaja SMP » 10 Elo 2012 15:54

Peruuth kirjoitti:Hei,
Olen noviisi alalla ja tämä on ensimmäinen kommenttini.

Olen perinyt aika lukuisan (arvosta en vielä tiedä) kokoelman lähinnä kolikkoja 1800-luvun loppupuolelta moderniin aikaan. Joukossa on vanhoja Suomen markkoja seteleinä ja myös Venäläisiä seteleitä vuosisadan alusta.

Jos oikein ymmärrän palautteet niin ei kannata minun yrittää puhdistaa tai tehdä mitään ennen kuin on useammalla ammati-ihmisellä käyttänyt kokoelman katsottavana.
Hei,

Kolikoille tai seteleille ei kannata tehdä käytännössä yhtään mitään.

Jotkin suomalaiset juhlarajat on esim. sellaisessa läpinäkyvä/sinisen värisessä muovitaskussa, jotka aiheuttavat hometta kolikoihin. Tosin jos sinulla näitä on ja hometta on jo pintaan ilmestynyt niin muutamalla viikolla tuskin ratkaisevaa eroa on ottaako ne sieltä pois vai ei.

Kannattaa käydä näyttämässä jossakin tai voit myös ottaa kuvia ja laittaa ne esim. tänne. Mikäli kohteita on paljon niin kuva/sivu on hyvä jos kuva vain on riittävän tarkka eikä käsi tärise kuvatessa :)
Hyvä tietolähde ***Standard Catalog of WORLD COINS***
-SMP-

BUTTON_POST_REPLY