Pohjois-Karjalan Numismaatikot ry.

TOIMINTAKERTOMUS 2017

Pohjois-Karjalan Numismaatikot ry:n toimintakertomus vuodelta 2017

Yleistä:
Vuosi 2017 oli Pohjois-Karjalan Numismaatikot ry:n 47:s toimintavuosi. Yhdistyksen toiminta jatkui suurelta osin edellisten vuosien perinteiden mukaan. Kerhoiltoja pidimme talvikauden kunkin kuukauden 1. ja 3. tiistai entiseen tapaan kokoontuen Joensuun ev lut. seurakunnan kerhohuoneella Rauhankatu 4. Perinteisesti toukokuun ensimmäinen kerhoilta pidettiin Kiteellä paikallisen osuuspankin kokoustiloissa.
Kauden alussa yhdistykseen kuului yhteensä 172 jäsentä. Toimintavuoden aikana jäsenmäärässämme on valitettavasti ollut pienoista laskua. Tässä onkin meille haastetta keskittyä markkinoimaan toimintaamme sekä aktivoittamaan jäsenhankintaamme, etenkin saadaksemme lisää nuoria mukaan toimintaamme.
Kauden aikana täydennettiin yhdistyksen pöytästandaarivarastoa sen hiipuessa. Puheenjohtaja tilasi 20 kpl standaareja edullisimman tarjouksen antaneelta Arsilk yritykseltä.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne on vakaa. Kauden alussa yhdistyksen rahavarat oli yhteensä 20690,92 euroa ja lopussa 22641,78 €.

Yhdistyksen jäsenmaksut toimintavuonna 2017 olivat entisellään eli perusjäsenen 45 €, nuorisojäsenen 10 € ja kannatusjäseniltä 150 €.

Yhdistyksen sääntömääräiset kokoukset:
Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 4.4.2017. Puheenjohtajana toimi Ahti Ilvonen ja sihteerinä Matti Virrantalo. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat.
Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidettiin 7.11.2017. Puheenjohtajana toimi Kalervo Jaatinen ja sihteerinä Matti Virrantalo. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat.

Yhdistyksen hallitus:
Yhdistyksen hallitukseen kauden aikana kuuluivat Jouko Hirvonen (pj) , Timo Ruotsalainen (1. vpj), Tuomo Flinkman (2.vpj), Matti Virrantalo (siht, rh, lehden toim, hktoim. vetäjä, kirjastonhoit.) Muina jäseninä Heikki Arppi, Martti Puustinen, Juha Pöllänen, Mika Ruotsalainen, sekä Mauno Saarelainen. Kauden toiminnantarkastajiksi on syyskokouksessa 1.11.2016 valittu Kalervo Jaatinen ja Jyrki Miikki, varalla Jouko Lappalainen ja Kauko Hämäläinen.
Hallitus kokoontui kaudella kuusi kertaa 3.1, 7.2, 4.4, 5.9, 3.10 ja 17.10.
Lisäksi vajavainen hallitus kokoontui puheenjohtajan kotona Outokummun Pitkäniemessä 6.6. virkistys/syksynajan suunnittelupalaveriin.

Historiakirja toimikunta:
Tammikuun hallituksen kokouksessa (3.1) päätettiin tuleviin 50-vuotis juhliin julkaista yhdistyksen historiakirja, jonka johdosta perustettiin kirjantekotoimikunta. Toimikunnan vetäjänä on Kari Tahvanainen, muina jäseninä kulloinenkin yhdistyksen puheenjohtaja (nyk. Jouko Hirvonen), Heikki Arppi, Teemu Kortelainen ja Timo Ruotsalainen. Toimikunta kokoontui kaudella 1.2.2017. Puheenjohtaja Jouko Hirvonen apunaan Kari Tahvanainen on kauden aikana hakenut kirjan tekoon apurahoja 6.2. Suomen Kulttuurirahastolta, 30.5. Jenny ja Antti Wihurin rahastolta ja 13.9. Koneen Säätiöltä. Näihin hakemuksiin tuli hylkäävä päätös. 30.11. haettiin apurahaa Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiöltä. Tätä hakemusta ei

olla käsitelty ja päätöksiä tehty kauden loppuun mennessä. Kari Tahvanaiselle myönnettiin tälle vuodelle kahdesti maksettava 500€ kirjantekoa varten, toinen erä alku ja toinen loppuvuodesta.

Rajan raha -lehti:
Kauden aikana on ilmestynyt upea lehtemme Rajan Raha neljä kertaa eli helmi-, touko-, loka-, ja joulukuussa. Lehteen on saatu erittäin korkeatasoisia juttuja eri keräilyaloilta ja muutenkin lehti on ollut värikäs ja ilmeikäs. Lehdessämme on ollut myös kutsut yhdistyksen sääntömääräisiin kokouksiin. Lehti on painettu Puna Mustassa ja sen painosmäärä on ollut alussa 400 kpl , mutta hallituksen päätöksen mukaan (3.10.) se pienennettiin kolmeensataan kappaleeseen. Lehden vastaavana toimittajana on ollut Kari Tahvanainen ja hänelle on maksettu lehden koostamisesta 600 €:n korvaus/lehti. Puheenjohtaja laati 30.01.2017 maakuntien kirjastotoimen johtajille/kirjastonedustajille markkinointikirjelmän, joka liitettiin Rajan Raha -lehden 1/17 mukaan ja lähetettiin kaikkiin kirjastoihin tavoitteena saada lehdelle uusia lukijoita ja yhdistykseen sitämyötä jäseniä. Lehden julkaisemisen edellytyksenä on ollut myös onnistunut ilmoitusmarkkinointi, josta pääsääntöisesti on vastannut 1.varapj Timo Ruotsalainen.

Huutokaupat:
Huutokauppoja yhdistys järjesti vain Kiteen kokouksen yhteydessä 2.5.2017. Kohteita siinä oli kaikkiaan 181 ja myyntituotoksi tuli 2707,20 €.

Yhdistyksen kotisivut:
Yhdistyksen kotisivuja on päivittänyt sihteeri Matti Virrantalo. Sivujen tietoturvapäivitysasiat päätettiin kauden aikana antaa Symmetri Oy:n hoidettavaksi tarjouksensa mukaisesti.

Kuukausitapaamisten esitelmät:
Toimintavuoden aikana yhdistyksen kerhoilloissa pidettiin useita eri harrastealalta olevia mielenkiintoisia esitelmiä.

• < >kerhoiltaan saimme Tapio Hummelholmin kertomaan monipuolisesti metallin- ja kullanetsinnästä sekä metallinpaljastimista.

• Helmikuun kokouksessamme esitelmän piti lieksalainen Jouko Martiskainen KOLI-paikkakuntakorteisteita, vieraanamme oli illan aikana myös postimerkkikeräilijöitä Joensuun Filatelisteista.

Maaliskuun illan ohjelmassa oli sihteerimme Matti Virrantalon esitelmä Joensuu-postikorteista. Erittäin mielenkiintoinen lisä taas paikkakuntiemme historia sarjaan.

Huhtikuussa ei ollut esitelmää, koska esitelmöijä Pentti Karjalainen oli estynyt.

• Toukokuussa varsinainen kokouksemme oli Kiteellä, jossa Suomen Numismaatikkoliiton puheenjohtaja Erkki Lähderanta kertoi liiton toiminnasta. Kiteellä pidetään myös huutokauppa

• Syyskuun kerhoillan esitelmöijänä oli Hannu Sarkkinen Espoosta aiheenaan Schenkenbergin liivinmaalaiset väärennökset.
  • Lokakuussa Timo Ruotsalainen kertoi yleisasioita ja Turkin matkasta.
  • Marraskuussa ennen varsinaista syyskokousta kuulimme hienon esitelmän plooturahoista, jonka piti AB Philean Johan Åkren. Esitelmän käänsi suomeksi saman yrityksen Juho Paananen. Paananen piti vielä kokouksen lopulla ns. ensimmäisen osan esitelmästään venäläisistä tipparahoista.
  • Joulukuussa kokous pidettiin pikkujoulujen muodossa, jossa Aulis Parviainen järjesti ohjelmaa ja suoritettiin palkitsemisia sekä keskityttiin piirakoiden, kinkkujen ja muiden särpimien syöntiin.

Vierailut ja infotilaisuudet:

•

Helmikuussa (21.2) pääsimme tutustumaan Joensuun kansallisarkistoon ylitarkastaja Minna-Liisa Mäkirannan johdolla.

• Maaliskuussa pidimme numismaattisen infoillan Ilomantsissa yhteistyössä Pogostan Sanomien kanssa. Paikalle saapui alle kymmenen kuulijaa, mutta he olivat sitäkin innokkaampia, saimme sieltä myös uuden jäsenen.
  • Lokakuun lopulla Tuomo Flinkman ja Jouko Lappalainen pitivät numismaattisen infoillan Hummovaaran kylätalolla Kesälahdella.

Kokousedustajat:
Suomen numismaatikkoliitto ry:n sääntömääräisessä kevätkokouksessa Oulussa 18.-19.3. yhdistystämme edusti Matti Virrantalo.
Suomen numismaatikkoliitto ry:n sääntömääräisessä syyskokouksessa Imatralla 21.-22.10. yhdistystämme edusti pj Jouko Hirvonen. Paikalla oli myös jäsenemme Anssi Kukkonen omakustanteisesti.

Tukeminen:
Yhdistyksemme tuki Timo Ruotsalaisen Suomi 100 -leijonapatsas hanketta hankkimalla siihen toisen 100 mk:n kultarahan vuodelta 1926. Toisen vastaavan kolikon lahjoitti yhdistyksemme jäsen Kalervo Jaatinen. Myös pientä tukea hankkeeseen tuli joiltain muilta jäseniltä, mutta valitettavasti yhdistyksen jäsenten työnosuus patsaisiin jäi toteutumatta kokonaan.

Muistamiset ja palkitsemiset:

• Aikaisempi puheenjohtajamme opetusneuvos Raimo Vänskä täytti 75 vuotta 19.2. Jouko Hirvonen ja Timo Ruotsalainen kävivät onnittelemassa Raimoa hänen kotonaan ja viemässä pienen muistamisen.
  •
  • Hallituksen jäsen Heikki Arppi vietti 60- vuotisjuhlia 4.4 ja häntä kävi muistamassa yhdistyksen edellinen pj Martti Puustinen sekä varapj. Timo Ruotsalainen
  • Imatran kokouksen yhteydessä Kaakkois-Suomen numismaattinen kerho ry juhli
    50-vuotista toimintaansa. Pj. Jouko Hirvonen onnitteli juhlivaa yhdistystä pöytästandaarilla nro 25.

• Kiteen kokouksessa 2.5. yhdistyksen edellinen puheenjohtaja Martti Puustinen palkittiin yhdistyksen korkeimmalla palkinnolla pöytästandaarilla nro 24.
  • Joulukuun kuukausikokouksessa Jouko Lappalainen palkittiin aktiivisuudestaan ja tasavuosien (80v) merkeissä yhdistyksen korkeimmalla palkinnolla pöytästandaarilla nro 27.
  • Yhdistyksen sihteeri/rh ja monitoimimies Matti Virrantalo palkittiin erittäin merkittävästä yhdistyksen hyväksi tehdystä työstä niinikään yhdistyksen pöytästandaarilla nro 26.
  • Hallituksen jäsenet kiiteltiin ja heille ojennettiin ruusut kiitoksena aktiivisesta työstä, myös aktiivijäsen Anssi Kukkonen kukitettiin.
  • Varapj Timo Ruotsalainen palkittiin puheenjohtajan valmistamilla kolikoista tehdyillä käädyillä yhdistyksen eteen tehdystä työstä ja etenkin Suomi 100 -leijonapatsaiden tekemisestä sekä niiden myötä tulleesta numismaattisesta medianäkyvyydestä.

Yhdistyksen talous:
Kuten aikaisemmin mainittiin yhdistyksen taloudellinen tilanne on hyvä. Taseen loppusumma on 24157,78 €, joka koostuu vaihto-omaisuudesta 1081 €, myyntisaamisista 435 € sekä rahoista ja pankkisaamisista 22641,78 €. Tilikauden ylijäämä on 1793,86 €. Yhdistyksen kauden tilinpäätöksestä ja taseesta on laadittu erillinen kirjanpitolain mukainen tilinpäätös sekä toiminnantarkastajilta erillinen lausunto.
Puheenjohtajan loppumiete:
Yhdistyksen kausi oli vilkas kaikkine tapahtumineen. Näkyvyyttä saatiin lisättyä monin tavoin. Yhdistyksen jäsenet reissasivat omine matkoineen ympäri maata myös numismaattisissa asioissa mm. Virossa, Venetsiassa, Ukrainassa ja Kööpenhaminassa, joista saimme lukea lehdestämme. Kauden aikana yritettiin järjestää myös matkoja Viron Pankin museoon, sekä Kajaaniin ja Tamperelle keräilymessuille, mutta lähtijöitä matkoille ei ollut riittävästi. Kuukausitapaamisissa käy sitkeästi noin 20-henkinen ydinporukka vuodesta toiseen. Tulevaisuudessa mietittävää riittää, millä tavalla se suuri jäsenmäärä saataisiin tulemaan kuukausitapaamisiin ja aktiivien piiriin. Myös nuorten jäsenten saaminen täytyy ottaa ykkösprioriteetiksi. Kiitos kaudesta kuuluu kaikille niille aktiivijäsenille, hallituksen jäsenille, kokouksissa esitelmöijille, lehtemme tekoon osallistuneille ja kaikille yhdistyksemme ja lehtemme tuki -ja ilmoittajayrityksille.
Kiitos

Jouko Hirvonen